Christian Mühlenbock utses till chef för Historiska museet

Foto på Christian Mühlenbock
Christian Mühlenbock blir ny museichef på Historiska museet, LUHM. Foto: Privat

Christian Mühlenbock utses till museichef för Historiska museet vid Lunds universitet, LUHM. Han tillträder sin tjänst den 1 december 2023 och utses för en period om sex år.

-Historiska museet är en av de viktiga infrastrukturerna för utbildning och forskning vid Lunds universitet och samlingarna är också en riktig skatt som visas för allmänheten. Christian Mühlenbocks bakgrund som arkeolog med erfarenhet av forskning, utbildning och publika verksamheter möter på ett utmärkt sätt museets tredelade uppdrag, säger Ann Kristin Wallengren, vicerektor för utbildning och kultur på Lunds universitet.

- Jag känner mig hedrad över att få förtroendet att leda museets verksamhet och ser det som ett oerhört spännande och viktigt uppdrag, säger Christian Mühlenbock.

Bakgrund
Christian Mühlenbock f. 74 har bland annat varit museichef för Lödöse och Vitlycke museum i Västra Götalandsregionen och intendent och tillförordnad museichef på Medelhavsmuseet i Stockholm. Mühlenbock är doktor i arkeologi och har medverkat i flera forskningsprojekt samt undervisat i arkeologi vid Göteborgs universitet. Han tillträder tjänsten som museichef den 1 december.

FAKTA: Historiska museet vid Lunds universitet

Historiska museet vid Lunds universitet, LUHM, är södra Sveriges största museum för arkeologiska fynd – bland annat från utgrävningarna i Uppåkra - samt mynt och kyrklig konst. Det forskningsbaserade museet är en del av Lunds universitets publika verksamheter och har anor från 1700-talet. I samlingarna finns elva miljoner föremål och en del av dem visas publikt på museet.

LUHM har tre uppgifter: att medverka i forskning och grundutbildning (universitetsfunktionen), att förvalta arkeologiskt material från regionen (den regionala funktionen) samt att göra samlingarna tillgängliga och förmedla aktuell forskning till allmänheten (den publika funktionen).

Kontakt:
Ann Kristin Wallengren, vicerektor för utbildning och kultur vid Lunds universitet
ann_kristin.wallengren@rektor.lu.se