Dags för årets första doktorspromotion

Bild på tidigare doktorer som har promoverats. Foto: Kennet Ruona.
Foto: Kennet Ruona

Fredagen 6 maj är det dags för universitetets stora högtid, doktorspromotionen, som i år äger rum vid två tillfällen. Sammanlagt vid denna första och extrainsatta doktorspromotion promoveras 300 doktorer.

Det speciella med promotionen den 6 maj är att den är extrainsatt för de 300 doktorer som inte kunnat delta i en fysisk doktorspromotion 2020 och valt att inte delta i den digitala doktorspromotionen 2021. Fakulteternas hedersdoktorer och jubeldoktorer från 2020 och 2021 som promoverades vid den digitala promotionen 2021 är inbjudna som gäster till promotionen den 6 maj och kommer att gå i processionen från som en del av den fakultet de tillhör.

Programmet i kyrkan och en lista över de doktorer som kommer att promoveras finns i kalendariet https://www.lu.se/evenemang/doktorspromotion-6-maj-2022-extrainsatt

Siffror:

• Antal doktorer som promoveras: 300 st
  • Av de 300 deltar 271 st och 29 st är absens.
  • Antal män: 137 st
  • Antal kvinnor: 163 st

Kransflickefärd: Startar cirka kl. 13.10 från Biskopshuset, Biskopsgatan 1 - Allhelgona kyrkogata - Bredgatan - St Petri kyrkogata - Clementstorget - Bangatan - Bantorget - Klostergatan - Kyrkogatan – Domkyrkan

Fototillfälle
Goda möjligheter för att se årets doktorer ges då processionen avgår från Universitetshuset kl. 12.00 och efter promotionen då processionen avgår från Domkyrkan tillbaka till Universitetshuset vid ca 15-16-tiden. Det hela avslutas med att samtliga doktorer fotograferas på Universitetstrappan.

Pressbiljett till promotionen i Domkyrkan
För mer information och pressbiljetter till promotionen i Lunds domkyrka ring Akademiintendenturen på telefonnummer 0767-98 71 05, 046-222 70 06 eller maila overmarskalk [at] rektor [dot] lu [dot] se (overmarskalk[at]rektor[dot]lu[dot]se)

Mer information om doktorspromotionen finns här www.lu.se/doktorspromotion