Ekonomiprofessor samlar ledande forskare i Lund för Nobelsymposium om sociala nätverk

Social networks

Nobelsymposiet om sociala nätverk hålls i Lund 23-24 augusti.
Tanken med symposiet är att föra samman internationellt framstående forskare från en mångfald av vetenskapliga discipliner för att identifiera de mest angelägna frågeställningarna och diskutera de sociala nätverken som forskningsområde.

– Vi vill diskutera vad som hänt inom forskningen om sociala nätverk de senaste 50 åren och lära oss mer om hur de fungerar. De som deltar är bäst i världen inom sina respektive områden och planen är att resultaten från symposiet ska presenteras i en bok, säger Tommy Andersson, professor i nationalekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Tommy är den som tillsammans med Christofer Edling, professor i sociologi vid Lunds universitet bjudit in till symposiet.

Forskarna representerar discipliner som datavetetenskap, ekonomi, statsvetenskap, fysik och sociologi.

Forskningsområdet har bland annat ökat vår förståelse för sociala medienätverk, vänskaps- och bekantskapsnätvek, professionella nätverk, kunskapsnätvek och smittspridning (exempelvis HIV och COVID-19).

Symposiet avslutas med ett öppet rundabordssamtal den 24 augusti, som intresserade människor runt om i världen kan följa digitalt.

Panelen presenteras av professor i nationalekonomi Tommy Andersson från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och består av professorerna:

Matthew Jackson (nationalekonomi, Stanford Universityl)

Albert-Laszlo Barbasi (fysik, Northeastern University)

Kathleen M. Carley (datavetenskap, Carnegie Mellon University)

Damon Centola (sociologi, University of Pennsylvania)

Vittoria Colizza (medicin,  Sorbonne Université)

David Lazer (statsvetenskap, Northeastern University)

Den 24 augusti kl 14.00-15.30 kan man via länken följa diskussionen mellan forskarna.

Fakta om Nobelsymposium:

Nobelsymposiet är ett tillfälle för svenska akademiska institutioner att arrangera internationella konferenser på högsta vetenskapliga nivå och ge svenska forskare direktkontakt med den internationella forskningsfronten. Sedan starten 1965 har mer än 180 Nobelsymposier arrangerats.

Nobelstiftelsens programkommitté är de som formellt beviljar ansökningar om att arrangera Nobelsymposier. Kommitténs beslut baseras på förslag från Kungl. Vetenskapsakademien, som mottar och organiserar utvärderingen av förslag till Nobelsymposier i fysik, kemi, fysiologi eller medicin, litteratur och ekonomiska vetenskaper.

Kontakt

Tommy Andersson, professor i nationalekonomi, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. 046-222 49 70, tommy.andersson@nek.lu.se

Peter Kjällkvist, pressansvarig, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. 046-222 08 44, peter.kjallkvist@ehl.lu.se