Fem anledningar att använda LUCRIS

Porträtt av kvinna.
Bibliotekarie Hanna Voog, ger fem goda anledningar för forskarna att utnyttja LUCRIS. Foto: Maria Lindh

I höstas fick Forskningsportalen via databasen LUCRIS ett ansiktslyft och även en del nya funktioner som ökar tillgängligheten. Här ger bibliotekarie Hanna Voog, som är biträdande systemförvaltare för portalen, fem goda anledningar för forskarna att utnyttja den.

Den ger en överblick av LU:s djup och bredd och allt på samma ställe.

Här kan finansiärer, potentiella nya kollegor och studenter, intresserad allmänhet och media hitta dig och din forskning i det universum av forskare och forskning som utgör Lunds universitet. Vem på LU forskar kring covid? Vem kan nåt om plast och juridik? Forskningsportalen kompletterar fakulteternas egna webb­sidor och ger avancerade sökmöjligheter bland LU-forskning.

Här hittar man forskning och nya samarbetspartners inom och utom LU.

Genom att söka efter gemensamma ämnesord i portalen kan man se vilka personer och enheter som driver den forskning man själv är intresserad av, och vem de i sin tur samarbetar med. Var i världen och inom LU finns din organisations samarbetspartner och nätverk? Vem mer på LU har kontakter med lärosätet du just ska besöka? Samarbeten och nätverk kan lyftas fram på olika sätt med hjälp av exempelvis illustrativa kartor i portalen.

Forskningsportalen visar hur morgondagens forskning vid LU ser ut.

Här visas inte bara avslutad utan även kommande forskningsprojekt. Det finns olika sätt att underlätta inmatning så att man kan lyfta fram och enkelt återrapportera sina projekt med koppling till finansiär, resultat och andra projektdeltagare.

Här finns infrastrukturen vid LU.

Om man behöver en viss infrastruktur och undrar om den kanske redan finns vid LU, så kan man hitta den här. Forskningsportalen innehåller LU:s publika infrastrukturregister, som hålls uppdaterat av fakulteterna själva.

Här ges möjligheter att återanvända information.

Man kan återanvända informationen i LUCRIS på sätt som kan spara tid. Till exempel genom att skapa ett CV och upprätta en automatisk koppling som håller ditt internationella forsknings-ID uppdaterat. Det finns också olika sätt att underlätta inmatning, till exempel genom att se till att den som skickar in kontraktet till diarieföring också ber om att få skapat ett projekt samtidigt.