Från fiende till vän – 33 miljoner för omprogrammering av cancerceller

porträtt Fábio Fiúza Rosa och filipe pereira. foto.
Filipe Pereira (th) koordinerar forskningsprojektet som tilldelas 33 miljoner från EIC. Tillsammans med Fábio Fiúza Rosa (tv) är han även en av grundarna till företaget Asgard Therapeutics, samarbetspartner i EIC-projektet. Foto: Asgard Therapeutics.

Ett internationellt forskningsprojekt som leds från Lunds universitet, tilldelas nu 33 miljoner av Europeiska Innovationsrådet, EIC Pathfinder. Tanken bakom projektet är att med hjälp av läkemedel, programmera om cancerceller till immunceller, för att på så sätt öka kroppens naturliga antitumörrespons och bekämpa cancer. Och det är småmolekyler som ska göra jobbet.

Under de senaste åren har immunterapier som utnyttjar patientens eget immunsystem, revolutionerat cancerbehandlingen. Men ibland misslyckas immunförsvaret med att eliminera tumörceller, särskilt om tumören har utvecklat mekanismer för att undvika immunövervakning, immunsystemets förmåga att bekämpa sjukdomar. Många patienter svarar inte heller på dessa terapier, eftersom de immunceller som känner igen främmande ämnen, antigen, och svarar på hot som infektioner och tumörceller, saknas eller är dysfunktionella.

– Bland våra antigenpresenterande celler, är det de dendritiska cellerna som mest effektivt ger antitumörimmunitet och bättre patientöverlevnad. Men de dendritiska cellerna är sällsynta. Vi har därför identifierat tre protein som kan programmera om mänskliga cancerceller, till funktionella dendritiska celler, säger Filipe Pereira professor i molekylärmedicin vid Lunds universitet och koordinator för Pathfinder-projektet. Han är även grundare av företaget Asgard Therapeutics som är samarbetspartner i EIC-projektet.

Forskargruppen tillsammans med Asgard Therapeutics, har utvecklat ett sätt att injicera virala vektorer som bär på proteinerna, direkt i patientens tumör. På så sätt programmeras cancercellerna om till dendritiska celler och förlorar därmed sin förmåga att utvecklas till tumörer. Men den här typen av cellbaserad terapi är förknippad med en komplex tillverkning och höga prislappar. För att kunna använda metoden kliniskt på bred front, behöver forskarna därför utveckla en systematisk metod för omprogrammering. Tillsammans med fem internationella samarbetspartners, hoppas man nu kunna utnyttja småmolekylbaserad omprogrammering för att ändra cellers funktion. Småmolekyler är bra kandidater för att göra kemiska cellomvandlingar, eftersom de är mindre och har lättare att passera genom cellmembranet än virala vektorer. Dessutom har de potential att tillverkas i större mängder, för att kunna möta efterfrågan på marknaden.

– Målet är nu att identifiera den kombination av småmolekyler som effektivt gör omprogrammeringen av cancercellerna till dendritiska celler. Därefter kommer vi att koppla samman cellomprogrammeringen med nanopartiklar, som riktas till specifika områden i kroppen - till exempel spridda tumörer - för att förbättra leveransen och öka den terapeutiska effekten, säger Fábio Fiúza Rosa, forskningschef på och en av grundarna av Asgard Therapeutics.

Forskningsprojektet RESYNC

RESYNC - Functional chemical reprogramming of cancer cells to induce antitumor immunity

Projektet RESYNC leds från Lunds universitet, Sverige och i konsortiet ingår Asgard Therapeutics AB Sverige, Politecnico di torino Italien, Universitatea Babes Bolyai Rumänien, Ustav Organicke Chemie a Biochemie, Tjeckien och Karolinska institutet, Sverige.

EU-logo. bild.

Projektet är finansierat av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller Europeiska innovationsrådets (EIC) åsikter. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.

EIC Pathfinder Open

Pathfinder Open, en utlysning från Europeiska Innovationsrådet (EIC), där syftet är att stödja nydanande idéer som i framtiden har potential att göra skillnad, skapa ny teknik och/eller marknadsområden eller bidra till att lösa globala utmaningar. I år utvärderades 783 projekt varav 53 stycken beviljades medel.

”Pathfinder Open” är en årligen återkommande, öppen utlysning, där man själv bestämmer sitt tema. Nästa utlysning beräknas ske i mars 2024.

EIC Pathfinder Open, utlysningen mars 2023

Filipe Pereira är professor i molekylärmedicin vid Lunds universitet och WCMM Fellow vid Wallenberg centrum för molekylär medicin vid Lunds universitet. Pereira är även medgrundare till Asgard Therapeutics.
Profil i Forskningsportalen