Gerdahallen firar fyrtio svettiga år

Foto från ett gruppträningspass inne i Gerdahallen.
Instruktören Helene Tånnander gläds åt att motionärer i alla åldrar tränar tillsammans på Gerdahallen. Foto: Johan Persson

I fyrtio år har studenter, anställda och andra Lundabor strömmat till Gerdahallen för träning och motion. Efter några tuffa år blickar nu träningsanläggningens eldsjälar framåt.

– Är ni på hugget? Nu kör vi igång! Rulla tillbaka axlarna, böj på knäna, tyngden på hälarna och blicken framåt. Böj och sträck, häng på!

Ungefär 25 personer befinner sig i en av gruppträningssalarna inne i Gerdahallen, där träningspasset som kallas ”Functional 1” pågår. Gruppen kliver upp och ner på sina stepbrädor, marscherar på stället och antar ett fokuserat ansiktsuttryck i balans­övningarna. Längst fram på den lilla scenen står Helene Tånnander och ropar ut instruktioner i sitt headset. Hon är anställd som gruppträningskoordinator på Gerdahallen sedan 2002, men har egentligen varit med sedan starten för fyrtio år sedan.

– Jag började träna på Gerdahallen 1983 som ung student och året därpå gick jag min första utbildning till instruktör. Sedan bodde jag uppåt landet i några år, men så fort jag kom tillbaka till Lund tog paret Andersén kontakt och ville anställa mig, säger hon.

Foto inifrån Gerdahallens gym där ett flertal personer styrketränar.
Rebeqa Gunnarsson tränar ungefär fyra gånger i veckan och är även aktiv som styrkeinstruktör. Foto: Johan Persson

Revolutionerade gympan

Kerstin och Bertil Andersén är Lunda­paret som på 60-talet revolutionerade gymnastiken som träningsform. Deras gymnastikpass lockade tusentals till de lokaler i Palaestra där man då höll till. ­Efter att den byggnaden eldhärjats 1980 satte planerna på Gerdahallen fart. Tre år senare invigdes Stora salen vid Helgona­vägen.

Svartvitt foto taget 1984 från en av Gerdahallens stora gympasalar där mängder av människor motionerar.
Instruktörerna Kerstin och Bertil Anderséns gympa lockade tusentals motionärer först till Palaestra och sedan till Gerdahallen. Foto: Hagblom Foto

Sedan dess har Gerdahallen satt Lund i rörelse. I dag hålls här 180 gruppträningspass i veckan. Gymmet är nyrenoverat och bland de anställda finns både ­sjukgymnaster och personliga tränare. Ungefär 10 000 personer är betalande medlemmar – varav cirka 3 500 är ­studenter och 750 är LU-anställda – och sedan två år tillbaka finns en liten filial i Helsingborg. Rickard Benediktsson, vd sedan 2015, ser med stolthet på verksamheten.

Foto på Gerdahallens vd Rickard Benediktsson bland tyngder inne på gymmet.
Vd Rickard Benediktsson lyfter fram Gerdahallens stora utbud och goda stämning. Foto: Johan Persson

– Här tränar alla – från småbarn till 97-åringar – och det är häftigt tycker jag. Vi har inga krav på att vara vinstdrivande, utan drivs av en stiftelse med syfte att främja motion för studenter och anställda, säger han.

Kombinerar jobb med träning

I yogastudion förbereder Maja Petersson sig på att leda passet ”Restorative yoga”. Hon jobbar till vardags som administrativ samordnare på Humanistlaboratoriet vid Lunds universitet och trivs med att kunna kombinera arbetslivet med instruktörsrollen.

– På universitetet förstår man att det finns fördelar med personal som tränar. ­Arbetsgivaren vinner på det i längden, säger hon.

Foto på Maja Petersson som sitter i en yogaposition på golvet inne i Gerdahallens yogastudio.
Maja Petersson leder flera yogapass och trivs med att kunna kombinera sitt vanliga jobb med detta. Foto: Johan Persson

Det centrala läget är en av de stora fördelarna med Gerdahallen, tycker Maja Petersson. Det stora utbudet av klasser och det rymliga gymmet nämner hon också. Minst lika viktigt är atmosfären.

– Det är en inkluderande stämning som jag tycker om.

Foto på Sara Strand som lyfter en skivstång med tyngder ovanför huvudet inne i Gerdahallens gym.
Sara Strand lyfter tyngder inne i Gerdahallens gym. Foto: Johan Persson

Utmanande år bakom sig

Under paret Anderséns storhetstid kallades Gerdahallen för Sveriges, om inte Europas, största träningsanläggning. Då var Gerdahallen det enda stället i Lund dit allmänheten kunde gå för att träna. I dag är konkurrensen från de stora kedjorna betydligt tuffare. Men Rickard Benediktsson är övertygad om att Gerdahallen vinner i längden.

Foto på personer som tränar styrka inne i Gerdahallens gym.
Arne Holgersson har tränat på Gerda­hallen sedan starten för fyrtio år sedan. Till höger om honom tränar kanadensiska Cassidy Kitchen som som flyttade till Lund i september i år. Foto: Johan Persson

Samtidigt sticker han inte under stol med att Gerdahallen också har stått inför stora prövningar under årens lopp. I närtid kan nämnas coronapandemin, de höga elpriserna och ökade kostnader i kölvattnet av kriget i Ukraina.

– Just nu handlar det om att bygga upp oss ekonomiskt efter flera tuffa år. Men målet framåt är att fortsätta bredda vår verksamhet.