Givande utbyte inom EUGLOH

Kvinna i blå kappa och halsduk med gul tegelvägg i bakgrunden. Foto.
Mafalda Leite vet vad som är viktigt att tänka på inför ett besök på något av EUGLOH-universiteten. Foto: Jan Olsson

EUGLOH, utbytessamarbetet mellan ett antal europeiska universitet växer. Tidigare i vår besökte Mafalda Leite från universitetet i Porto Lund. LUM passade på att fråga henne vad man ska tänka på om man vill göra som hon och besöka ett av samarbetsuniversiteten.

Mafalda Leite är kommunikatör vid den tekniska fakulteten vid universitetet i P­orto. Genom EUGLOH, The European University Alliance for Global Health, besökte hon Lunds universitet under några intensiva dagar. Hon rekommenderar fler att göra som hon och besöka ett av samarbetsuniversiteten i Frankrike, Portugal, Tyskland och Ungern. En lista som inom kort utökas med universitet i ­Norge, Spanien och Serbien.

– Absolut. Jag skulle gärna göra det en gång till, säger hon.

En möjlighet för alla

Alla vid Lunds universitet, studenter såväl som anställda, har möjlighet att besöka ett av universiteten inom EUGLOH. Syftet med alliansen är att utveckla tvärvetenskapliga aktiviteter, främst sådana med koppling till folkhälsa och välbefinnande.

För att få ut så mycket som möjligt av ett besök på ett av alliansuniversiteten är det viktigt att planera i förväg, tipsar Mafalda Leite.

– Det är viktigt att planera hela besöket och kontakta alla människor man vill träffa, boka in mötena och förbereda sig.

Nya perspektiv

Efter att ha kommit tillbaka till Porto är hon mer än nöjd med dagarna i Lund.

– För mig gav det nya perspektiv på arbetet. Bland annat fick jag idéer som kan hjälpa mig att nå ut och kommunicera mer effektivt.

På Medarbetarwebben finns information om EUGLOH.