Hallå nya rektorn för Campus Helsingborg

Porträtt av kvinna.
Charlotta Johnsson är ny rektor för Campus Helsingborg. Foto: Johan Persson

Hallå Charlotta Johnsson, ny rektor för Campus Helsingborg sedan årsskiftet och fram till 2026.

Hur vill du utveckla Campus Helsingborg

– Campus Helsingborg är en viktig del av Lunds universitet, med våra närmare 4000 studenter och 150 medarbetare. Jag vill värna om att vi ska få fler av LU:s fakulteter här i Helsingborg, både med utbildning och forskning. Ambitionen är att fler program ska finnas här. Detta rimmar väl med stadens ambition att skapa 10 000 bostäder och en helt ny stadsdel i Oceanhamnen, som ju är granne med Campus. Det händer väldigt mycket i Helsingborg och universitetet ska vara en självklar del i den processen.

Vad ska du sätta tänderna i först?

– Allra först behöver jag lära känna medarbetare och studenter här i huset. Jag har just nu örat mot marken, lyssnar av och tar in verksamheten. Jag tar över ett väl fungerande skepp, mitt uppdrag blir inte att vända det i en annan riktning utan kanske mer att få upp farten och ta ut riktningen framåt ytterligare. Det finns ett etablerat samarbete med staden Helsingborg och goda relationer med dess näringsliv, det vill jag fortsätta värna om, liksom samarbetet med våra studentorganisationer. Angeläget känns också att Campus även fortsättningsvis ska vara en trivsam, kreativ och familjär hemvist. Det är extra viktigt att hitta tillbaka till det läget även post-corona, att universitetet är en spännande, inspirerande och kul plats att arbeta och studera på.

Vad har du själv för bakgrund?

– Jag är civilingenjör i botten och disputerade i ämnet reglerteknik vid Lunds Tekniska Högskola, faktiskt som den första kvinnan i Lund. Jag kommer från Trollhättan och har bott i Skåne sedan 1989, med undantag för de år jag arbetat utomlands i Italien, Kina och USA. Jag kommer närmast från LTH där jag var vicerektor med ansvar för samverkan och innovation. Där var jag med och startade X-Lab, ett makerspace för studenter och medarbetare där X står för det okända, det man inte vet vad det kan bli... Med X-Lab ville vi skapa en plats där vi kunde ta tillvara all kreativitet som finns bland studenter och medarbetare.

Var befinner sig Campus Helsingborg om två år?

– Då är Campusområdet en ännu mer självklar plats och samlingspunkt för medarbetare, studenter och invånare. Vi är en aktiv del av innovationsnavet här i Oceanhamnen tillsammans med flera externa samverkansparter. Vi är också en självklar del i samhällsdebatten, en röst som driver både stadens, universitetets och regionens frågor. Vi kommer till dess ha synliggjort forskningen och all studentaktivitet som pågår här ännu mer än idag.