Hallå Studenthälsan: Hur mår studenterna?

Porträtt av kvinna
Jessica Hård Svensson

Jessica Hård Svensson, du är chef för Studenthälsan som efter en genomlysning häromåret fick ett nytt uppdrag som bland annat går ut på att arbeta mer förebyggande, bli lättillgängligare och samordna sig med resten av universitetet.

– Majoriteten av studenterna mår väl visar nationella undersökningar, men det finns de som har det tufft med studier och livet. För många är det svårt med klivet in i vuxenvärlden.

Ert uppdrag begränsar sig till att hjälpa dem vars ohälsa är studie­relaterad. Hur drar ni den gränsen?

– Vi har en rutin med ett första besök då studenten får träffa en av våra medarbetare som gör en bedömning om det är vi som ska ge det fortsatta samtalsstödet eller om vi ska skicka studenten vidare till vårdcentralen eller psykiatrin.

Hur har pandemin påverkat studenternas mående?

– Vi upplever inte ett ökat söktryck, men ensamhetsproblematiken har kommit upp mer. Och inte minst bland de internationella studenterna.

Ett av era fokusområden är alkohol och droger. Hur tror ni att Lundakarnevalen påverkat studenterna?

– De som jobbat hos oss länge vet att ­hösten blir jobbig för de studenter som jobbat mycket med karnevalen och inte hunnit med sina studier. Vi har också gjort en film i förebyggande syfte som handlar om hur man kan festa smart.

Hur arbetar ni i övrigt med ert förebyggande uppdrag?

– Vi har flera öppna digitala föreläsningar om exempelvis stress. Under förra året gjorde vi också om vår webb. Där kan studenter nu få tips och råd om vad man kan göra för att undvika att må dåligt ­under studieperioden.

Hur är intresset för era öppna föreläsningar?

– Det är ofta många som anmäler sig – men tyvärr dyker inte alla upp.

Ni är tretton anställda som ska serva uppemot 46 000 studenter och har uppmanats att bli mer tillgängliga. Har ni lyckats med det?

– Ja, vi har jobbat mycket med tillgängligheten och vi har nått målet att den som söker ska få ett första besök inom en vecka och fortsatt samtalstid inom tre veckor. I år är dessutom första gången vi har sommaröppet med olika aktiviteter.

Ett annat förbättringsområde var samordningen. Hur arbetar ni med den?

– Även där har vi tagit ett stort kliv framåt. Vi har två samordnare som arbetar med att driva verksamhetsutvecklingen framåt tillsammans med mig och övriga medarbetare. Vi har utsedda kontaktpersoner gentemot varje fakultet och kår. På vissa fakulteter har vi kommit en bra bit på väg och på andra har vi mer att jobba med.

Ni har ytterligare en samordningstjänst på gång?

– Ja, och den gäller studenternas arbetsmiljö vilket kommer innebära mycket samarbete med fakulteterna och med universitetets team för systematisk arbetsmiljö, SAM. Liksom ännu mer samarbete med kårerna. Vi tror att den tjänsten blir en bra brygga mellan oss och utbildnings­organisationen. Informationen vi får när vi arbetar mer systematiskt med studenternas arbetsmiljö hjälper oss att rikta främst våra förebyggande insatser rätt.