Hon jagar med sex labradorer

Porträtt av kvinna på äng med hundar
Annika Hecktor tränar sina hundar att bland annat hämta skjutna änder. Foto: Susanne Nilsson

I ett hus vid vägs ände på Romele­åsen bor Annika Hecktor med man, sex labradorer och tusentals bin. Hösten betyder jakt och bråda dagar. LUM får en stund med henne i Ekologihuset där hon jobbar som ekonomiadministratör.
– Här trivs jag – bland jordnära människor. Och djur finns här också i huset, säger hon.

Natur och uteliv är hennes element, men hon är ganska ny både på Romeleåsen och Biologiska institutionen.

– Huset köpte vi för fyra år sedan och här har jag arbetat i två år, berättar hon.

Då kom hon från en skola i Genarp där hon jobbat länge, men tyckte att den tuffa skolbudgeten gick ut över barnen, vilket minskade trivseln. Så när hon fick se annonsen från Biologen tvekade hon inte att söka.

– Det kändes bra och informellt från början med enhetschefen, som hade shorts på anställningsintervjun.

Socialt på institutionen

Annika Hecktor deltar också gärna i de sociala arrangemangen som institutionen ordnar för sina medarbetare. Det kan vara föreläsningar och utflykter.

– Vi hade en väldigt fin fågelskådning vid Krankesjön klockan fem en morgon.

På institutionen är hon den som ansvarar för Ladok, vilket innebär mycket kontakt med doktoranderna. Hon gillar den internationella stämningen som de för med sig. Hon håller även i det praktiska kring disputationerna.

– Ibland är jag med och lyssnar, men brukar smyga ut efter själva föreläsningen, säger hon.

Hundar för jakt och arbete

Universitetslivet beskriver Annika Hecktor annars som en helt ny värld. Hundar har hon däremot sysslat med i hela sitt liv. Från welsh corgi-hundarna Emmy och Monty hemma i Bjärred, där hon växte upp, till flera golden retrievers och nu labradorer avlade på jakt och arbete. Hon var tidigt aktiv i Lunds Hundungdom och har tävlat en hel del. Hon gillar spänningsmomentet i tävlingar, så det fortsätter hon med.

– Det är också en stor gemenskap med andra hundtränare.

Annika Hecktor träffade sin man Håkan under en hundträning. Båda har jägarexamen och jaktlicenser. De jagar lite själva, men just nu jobbar de mest som hundförare under jakter för företag och jaktintresserade som ett gods arrangerar. Hundarna är tränade i att hämta det skjutna, främst fasan och and. Annika Hecktor betonar vikten av duktiga, tränade hundar.

– Jaktetik är viktigt! Och allt som skjuts används till mat – inget går till spillo, försäkrar hon och berättar att familjen äter fasan som kyckling.

Tränar sex labradorer

När det inte är jaktsäsong tränas hundarna i apport och lydnad. Att ta hand om och träna sex labradorer verkar i sig vara ett stort jobb.

– Fyra hundar vore nog optimalt, medger Annika Hecktor, men man behöver satsa på återväxt underifrån.

Äldst är Keela med sina tolv och ett halvt år och yngst är lilla Bettan på ett och ett halvt. De är alla trivsamma och sällskapliga och det blir långa promenader på Romele­åsen varje dag.

Lågsäsong för bin

Bina har lågsäsong just nu och de har fått sockerlösning för att klara vintern då de sitter i ett klot och håller värmen. Honungen tas om hand i juni och augusti.

– I år har vi sålt lite honung vid ett bord utanför tomten precis där Skåneleden passerar och det är jättekul att så många köper en burk när de går förbi, säger Annika Hecktor.

Annika Hecktor

Är: Ekonomiadministratör vid Biologiska institutionen och hundförare

Bor: I ett hus högt uppe på Romeleåsen

Familj: Maken Håkan, mamma, svärföräldrar och sex labradorer

Intressen: Natur, hundar, jakt, bin

Annika Hecktor jobbar som hundförare vid jakter.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English