Humanister storsatsar på hållbar tvärvetenskap

Porträtt av man.
De humanistiska och teologiska fakulteternas dekan Johannes Persson hoppas att den nya strategiska forskningssatsningen ska generera mer extern finansiering. Foto: Maria Lindh

Nu är HT-fakulteternas strategiska satsning på fem forskningsplattformar sjösatt. Med plattformarna hoppas fakulteterna kunna bygga upp hållbara tvärvetenskapliga forsknings­miljöer som lättare kan angripa stora frågor, eftersom de ofta inte hör hemma inom bara ett ämne.

Ett annat mål är att stärka forskare och mindre ämnen genom att de får ingå i ett större sammanhang.

– Mycket av den ledande forskningen sker idag inom större vetenskapliga miljöer och med våra fem nya miljöer hoppas vi bättre kunna konkurrera om längre programstöd hos externa finansiärer, säger Johannes Persson, dekan vid de humanistiska och teologiska fakulteterna.

Jämför plattformarna med SFO:erna

De nya forskningsplattformarna kan beskrivas som större tvååriga projekt som antingen för samman forskare från olika ämnen med fokus på en forskningsfråga eller bygger upp en infrastruktur som kan stödja och göra ny forskning möjlig. Plattformarna kan jämföras med regeringens satsning på de strategiska forskningsområdena, SFO:erna.

Plattformarna har valts ut i konkurrens, utan HT:s inblandning, av externa sakkunniga från Vetenskapsrådet och Riksbankens Jubileumsfond, som gått på kvaliteten på ansökningen och potentialen hos projektet.

En av de nya plattformarna som kanske kan uppfattas som lite oväntad är ”Space Humanities”. Den samlar forskare kring de humanistiska och sociala frågor som rymdforskningen väcker.

– Vi hade inte definierat vad plattformarna skulle handla om. Det gäller att värna den akademiska friheten, säger Johannes Persson. I vissa fall har det i en ansökan framkommit att det gått helt under radarn att forskningen inom det området ligger så långt fram och att nätverken är större än man trott, fortsätter han.

De humanistiska och teologiska fakulteterna har inte gjort den här typen av riktade satsningar för att stimulera framväxten av forskningsmiljöer tidigare.

– Vi tror att det är nödvändigt för att forskningen inom humaniora och teologi ska kunna spela den viktiga roll som den gör i samhällsutvecklingen och då behövs den här typen av miljöstöd, säger Johannes Persson.

Lönande samarbete med Malmö universitet

Just det strategiska arbetet för att få ännu fler externa medel över ämnesgränserna har visat sig vara framgångsrikt för HT-fakulteterna. Ett av Vetenskapsrådets projektbidrag i år gick till ett samarbetsprojekt mellan HT och Malmö universitet. Bidraget ses som ett resultat av lärosätenas gemensamma ansökningar 2019 – en satsning på 500 000 kronor som visade sig ge tillbaka tiofalt.

De fem forsknings­plattformarna

• DigitalHistory @ Lund – forskningsledare: Sune Bechmann Pedersen, Marie Cronqvist
  • Digital Integration Across Disciplines: Advancing Cultural Heritage Documentation (DIAD) – forskningsledare: Niclas Burenhult, Nicolo Dell’unto
  • Space Humanities – forskningsledare: David Dunér• Language Acquisition, Multilingualism, and Teaching (LAMINATE) – forskningsledare: Jonas Granfeldt, Marianne Gullberg
  • Christianity and Nationalism – forskningsledare: Jayne Svenungsson

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English