Hundratals skyddsombud stärker arbetsmiljön

En kvinna i mitten som är omgiven av två män. Foto.
LU:s överskyddsombud Bengt Meuller, Agneta SanMartin och Benny Mårtensson. Foto: Johan Stenmark

Hundratals skyddsombud krokar arm med arbetsgivaren för att arbetsmiljön ska vara så bra som möjligt på universitetet. Ibland behövs en liten armbåge i sidan. LUM har pratat med ett av de tre överskyddsombuden, Agneta SanMartin.

Hur är arbetsmiljön på universitetet?

– Över lag är den bra. Ibland uppstår så klart problem och då samarbetar skyddsombud och arbetsgivare för att rätta till det. Vi är tre överskyddsombud som är utsedda av de avtalsbärande arbetstagar­organisationerna Saco-S, Seko och OFR/S. Sedan finns det omkring 350 valda skydds­ombud med ersättare, varav omkring 40 är valda huvudskyddsombud inklusive ersättare.

Så, du känner att du som skyddsombud har arbetsgivarens stöd?

– Ja, det tycker jag. Kanske inte till hundra procent alltid, men så tror jag att det är på alla arbetsplatser.

Det har nyss varit val av skydds­ombud, är det svårt att få anställda att ställa upp?

– På vissa avdelningar är det lite svårare, men på andra avdelningar slåss man nästan om det. Det beror lite grann på vilken kultur man har på arbetsplatsen. Arbetsgivaren ska ge den tid som behövs för skyddsarbete och där är man inte alltid överens.

Vad gör ett skyddsombud?

– Den viktigaste uppgiften är att bevaka så att arbetsmiljön är bra för alla på ens arbetsplats. Det gäller att kroka arm med arbetsgivaren men samtidigt vara beredd att ge en liten armbåge i sidan om det behövs.

Vad är det bästa med att det finns skyddsombud spridda över hela organisationen?

– Att alla ska veta vem man kan gå till om man tycker något är fel. För chefernas del är det bra att det finns någon på varje arbetsplats som är lite mer expert på vad som är en bra arbetsmiljö för alla.

Vad anmärks det oftast på i arbetsmiljön?

– Det allra vanligaste är nog dålig ventilation. Det är ju lättare att anmärka på något fysiskt som inte fungerar än brister i den organisatoriska eller sociala arbetsmiljön.

Vad sticker ut på den positiva sidan vad gäller arbetsmiljön på LU?

– Jag blev skyddsombud 2015 och jag tycker att skyddsarbetet är mycket bättre organiserat idag än det var då. Universitetet är duktigt på att undersöka arbets­miljön, sedan kanske man inte är världsbäst på konfliktlösning. En annan bra sak är den nya utbildningen för skyddsombud som startar i januari. Den första delen är on­line på Kompetens­portalen, den andra delen är live och då jobbar vi med olika case.

Varför valde du själv att engagera dig som skyddsombud?

– Mycket berodde på att jag jobbade i labbet som är en fysisk arbetsmiljö med många faror. Sedan blev jag huvudskyddsombud för Medicon Village och sedan började jag jobba Saco-fackligt för några år sedan och då fick jag frågan om jag ville bli överskyddsombud. Jag och mina två överskyddsombudskollegor är fortfarande skyddsombud ute på våra respektive arbetsplatser.