Klart för studentutbyte med universitet i Kiev

Röd universitetsbyggnad med pelare framför entrén. Foto
50 studenter från Taras Sjevtjenko-universitetet i Kiev kan komma till Lunds universitet. Foto: Shutterstock

Lunds universitet har skrivit ett studentutbytesavtal med Taras Sjevtjenko-universitetet i Kiev. Dessutom är det klart att LU tar emot en ukrainsk forskare inom ramen för Scholars at Risk.

– Finansieringen är klar och vi har kontaktat forskaren. Han flydde från Ukraina efter invasionen den 24 februari, berättar Pär Svensson, internationell koordinator vid Sektionen externa relationer.

Finansieringen gäller för ett års anställning vid Centrum för teologi och religionsvetenskap, CTR. Hälften av pengarna kommer från Scholars at risk, den andra hälften från institutionen och från Lunds Missionssällskap.

"Flydde hals över huvud"

Anställningen vid CTR börjar den 1 augusti. Professor Samuel Rubensson är akademisk kontaktperson för forskaren.

– Han flydde hals över huvud och för honom betyder detta att han får en anknytning till ett universitet igen och att han kan försörja sig och sin familj i alla fall ett år framåt.

Samuel Rubenson berättar att forskaren, Serhii Shumylo, är hotad till livet i Ukraina. Anledningen är att han bland annat forskar på det ukrainska motståndet mot Sovjetstaten. Närmare bestämt den underjordiska kyrkans motstånd under Sovjettiden.

– För oss på institutionen är det också viktigt att han kommer hit. Det betyder att vi får en direkt närhet till det som sker i Ukraina och en inblick i hur det är att forska under dödshot, säger Samuel Rubenson.

Ukrainska studenter till Lund

Studentutbytesavtalet med Taras Sjevtjenko-universitetet innebär att 50 studenter från Ukraina kan beredas plats i Lund. Sedan kriget startade har Lunds universitet försökt hjälpa ukrainska studenter på olika sätt. En fråga har varit att hitta stipendielösningar för studenterna, något som fick en lösning när Erasmus öppnade för att ge utbytesstudenter från Ukraina stipendier.

I mitten av mars startade Lunds universitet en insamling för Ukraina. Pia Siljeklint, chef för Development Office, tidigare Donatorrelationer, berättar att gensvaret har varit mycket positivt på att universitetet öppnar för crowd funding genom att ge människor möjlighet att skänka små summor. Insamlingen fortsätter och har enligt henne även fungerat som en ögonöppnare och inspirerat till fler initiativ.