Klimat, AI och innovation på agendan under EU Days Lund

Foto på EU-flagga Licens: Creative Commons
EU-dagarna i Lund hålls den 14-15 november. Foto: Creative Commons

Den 14-15 november arrangeras EU Days Lund för tredje året i rad. Det blir dialog och utbyte av idéer om grön omställning, artificiell intelligens, demokrati och en rad andra framtidsfrågor för både EU och Sverige. Hur regionen och Lund ska bidra till utvecklingen i Europa står också i fokus.

– Det är på lokal nivå som innovationer skapas, nya lösningar på klimatförändringar utvecklas i samverkan och där ukrainska flyktingar välkomnas och integreras i samhället. Det är därför viktigt att vi agerar lokalt för att väcka liv i samtalet om Europa. Genom EU Days vill Lund skapa en mötesplats för dessa samtal, säger Rasmus Törnblom (M), kommunstyrelsens vice ordförande i Lund.

EU Days Lund 2023 arrangeras av Lunds kommun, Lunds universitet, EU-kommissionens representation i Sverige och Europa Direkt Lund i samarbete med ett flertal medarrangörer. Mötesplatsen vänder sig till offentlig sektor, näringsliv, akademi, EU:s institutioner, studenter och allmänhet för nätverkande och kunskapsutbyte. Teman som lyfts är exempelvis EU:s tillväxtpolitik, den gröna och digitala omställningen, ett motståndskraftigt Europa, artificiell intelligens, demokratins framtid, europeisk säkerhetspolitik, Sveriges roll i EU och Lunds roll som en innovationshubb i Europa.

Kristina Eneroth, vicerektor Lunds universitet, tycker att EU-dagarna är ett utmärkt sätt för gemensamma aktörer i kommunen och regionen att tillsammans med medborgarna koppla upp sig mot politiken och framtidsfrågorna i EU.

– Lunds universitet är en stor aktör i det innovationsekosystem som finns i och runt om Lund och där svaren söks på flera av de stora frågorna kring exempelvis hållbarhet och grön och digital omställning. Innovationskapacitet och konkurrenskraft är avgörande för att inte bara delta i utan också kunna leda utvecklingen inom viktiga omställningsområden och EU-dagarna belyser våra gemensamma möjligheter till detta, säger hon.

På årets konferens deltar nuvarande och tidigare kommissionärer och ambassadörer, statssekreterare, näringslivsrepresentanter, ledarskribenter, Europaparlamentariker, forskare och andra experter.

– EU Days Lund är ett utmärkt tillfälle att byta erfarenheter och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter några månader innan EU-valet. Vi kommer bland annat att tala om hur vi tillsammans snabbar på den gröna omställningen, står upp för europeiska värderingar och stärker vår konkurrenskraft, säger Annika Wäppling Korzinek, chef för EU-kommissionens representation i Sverige.

Fakta EU Days Lund

EU Days Lund arrangeras den 14-15 november i Stadshallen, Lund.
Program och anmälan: http://www.lund.se/eudays
Arrangörer är Lunds kommun, Lunds universitet, EU-kommissionens representation i Sverige och Europa Direkt Lund.
Medarrangörer är Europaparlamentet, SIEPS, Mobile Heights, Clusters of Sweden, Centrum för Europaforskning, Kommerskollegium, och SLU Future Food (Sveriges Lantbruksuniversitet).
EU Days Lund genomförs av Visit Lund på uppdrag av huvudarrangörerna.
EU Days Lund kan följas digitalt via hemsidan www.lund.se/eudays.

För mer information, vänligen kontakta:

Rasmus Törnblom (M), förste vice ordförande i kommunstyrelsen, e-post: rasmus.tornblom@lund.se, telefon: 073-750 01 78

Kontakt med Annika Wäppling Korzinek förmedlas av Anna Rézette, presschef på EU-kommissionen i Sverige, e-post: anna-johansson.rezette@ec.europa.eu

Kristina Eneroth, vicerektor för samverkan och internationella frågor, Lunds universitet, e-post: kristina.eneroth@rektor.lu.se eller telefon: 046-222 44 49

För att boka intervju med talare ur programmet, kontakta Tommy Bengtsson, Lunds kommun, på e-post: tommy.bengtsson@lund.se eller telefon: 076-620 20 06