Lena Eskilsson blir prorektor

Porträtt av kvinna.
Lena Eskilsson lämnar nu Helsingborg och posten som prodekan vid Samhällsvetenskapliga fakulteten för att bli prorektor. Foto: Maria Lindh

Med stor majoritet har universitetskollegiet förordat Lena Eskilsson till prorektor. Hon är prodekan med ansvar för grundutbildingen vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.
– Det var Samhällsvetarkåren som nominerade mig och jag kunde inte säga nej till mina studenter, säger hon.

När LUM når henne har hon precis fått reda på att hennes nya jobb börjar efter årsskiftet, vilket ger henne två veckor att avsluta sitt engagemang på fakulteten.

– Det är väldigt intensivt just nu med många möten, suckar hon lite stressat men låter ändå glad över valresultatet.

Lena Eskilsson har sin anställning som universitetslektor i Helsingborg vid Institutionen för service management och tjänste­vetenskap. Där har hon jobbat i sexton år och kommer nu som prorektor närmare hemmet i Lund. Sin blivande närmaste kollega Erik Renström träffade hon i samband med EUGLOH*-samarbetet på en resa i Ungern före coronan.

– Vi har ju haft lite samtal nu också och det känns absolut som att vi kommer kunna samarbeta bra ihop.

Ett stöd och komplement

Som prorektor ser hon först och främst sin uppgift som ett stöd, men även ett komplement, till rektor.

– Som samhällsvetare med ett stort engagemang för grundutbildningen kommer jag in med ett annat perspektiv än Erik som är medicinare och forskare, säger hon och tycker att det känns som en bra kombination.

Lena Eskilsson är också vice ordförande i Utbildningsnämnden och ledde den arbetsgrupp som förra året jobbade med visionen för ett bredare universitet. Målet för visionen är bland annat att alla studenter ska ha läst någon kurs vid en annan fakultet än den de examineras vid.

FOTNOT. Fördelningen av Universitetskollegiets röstsiffror: 31 för Lena Eskilsson, 11 för Lena Neij och 4 för Karin Hall. Universitetsstyrelsen tog det formella beslutet om prorektor den 15 december.

*EUGLOH står för European University­ ­Alliance for Global Health och är ett tvär­vetenskapligt projekt mellan fem lärosäten i ­Europa som främjar studentmobilitet.

Resten av nya ledningen

Erik Renström har valt följande fem personer som vicerektorer med olika ansvarsområden kopplade till de frågor som han vill lyfta. Formellt beslut att utse vicerektorerna planeras att fattas den 14 januari 2021.

·       Kristina Eneroth, vicerektor för samverkan.

·       Jimmie Kristensson, vicerektor för kommunikation, kurage och karaktär.

·       Per Mickwitz, vicerektor för forskning, hållbarhet och campusutveckling.

·       Ann-Kristin Wallengren, vicerektor för utbildning.

·       Viktor Öwall, vicerektor för infrastruktur och digitalisering.