LU intar Bokmässan

Två personer pratar.
Lovisa Brännstedt intervjuar geologen Mats Eriksson på Bokmässan i Göteborg. Foto: Gisela Lindberg

27 forskare är redo att ta plats på scenen i LU:s monter under Bokmässan 22–25 september, som nu är helt tillbaka efter pandemin. Publiken kommer bland annat kunna höra boksamtal om hur kängurun fick sin långa svans, hur orden får mening och hur man sätter guldkant på guldåren.

Lunds universitet har sedan 2012 haft en egen monter på Bokmässan i Göteborg, som är Nordens största kulturevenemang med runt 80 000 besökare varje år.

– Många tror kanske att Bokmässan är något enbart för humaniora, men det är ett fint forum för att visa upp hela universitetets bredd och forskning till kanske helt nya målgrupper, säger Lovisa Brännstedt som är moderator i LU:s monter.

De två senaste åren har LU spelat in boksamtalen och deltagit digitalt.

– Det har sitt eget värde, men det är väldigt kul att vara på plats igen. Bokmässan har en särskild puls och man kan knyta kontakter med bokförlag, journalister och med andra forskare, säger Lovisa Brännstedt som också varit med i rollen som forskare.

Vad är det bästa med att vara moderator på Bokmässan?

– Jag lär mig så otroligt mycket. Sen kan jag plåga min omgivning med fakta om allt från grundvatten till blåmesar.