LU leder nytt samarbetsprojekt mellan Sverige och Sydkorea

Foto. Exteriörbild av Korea University.
Korea University deltar i samarbetsprojektet. Foto: Aleksandr Sadkov/Shutterstock

Åtta universitet i Sverige och Sydkorea inleder ett nytt samarbete med fokus på unga forskare, ledarskapsutbildning och innovationer. Projektet leds av Lunds universitet.

Det nya samarbetsprojektet Sweden Korea Education, Research and Innovation Collaboration (SKERIC) består av fem svenska och tre sydkoreanska lärosäten. Samarbetet riktas mot tre målgrupper: unga forskare, framtidens akademiska ledare och forskningsbaserade företag i startgroparna.

För gruppen unga forskare ska samarbetet bestå av forskning om olika samhälls­utmaningar i mindre, tvärvetenskapliga grupper. Den andra delen av programmet riktar sig till redan etablerade forskare som förväntas vara i ledande positioner om fem till tio år, och som via SKERIC ska få möjlighet att utveckla sina kunskaper i ledarskap och internationalisering. Det tredje spåret vänder sig till personer som är i färd med att omsätta sina forskningsresultat i ett före­tag. De ska genom samarbetet få möjlighet att träffa investerare, forskningsinstitut och opinionsbildare inom forskning och innovation. Ett särskilt fokus ligger också på att skapa internationella nätverk.

Mångåriga kontakter

Svenska lärosäten, inte minst Lunds universitet, har under många år haft utbyten och samarbeten med Sydkorea. Till exempel arrangeras årligen en Nobelvecka i landet, där också den svenska ambassaden medverkar som arrangör. Att just Sydkorea är en attraktiv samarbetspartner för Sverige har att göra med att länderna är ganska lika, konstaterar projektledare Elisabeth Axell.

– Båda länderna är kunskapsintensiva och satsar mycket på forskning och utbildning. Dessutom är Sydkorea ett av få demokratiska länder i den regionen. EU och Sydkorea förhandlar också om ett samarbete inom EU:s ramprogram för forskning och innovation, Horisont Europa. Förhoppningen är att forskarna inom SKERIC ska förberedas för att kunna lämna in gemensamma forskningsansökningar, säger hon.

Utlysningarna öppnar 2024

Idén om SKERIC blev verklighet genom extern finansiering från Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT, som har gått in med tio miljoner kronor. Dessutom satsar de medverkande svenska lärosätena sammanlagt fem och en halv miljoner kronor på projektet.

Under våren 2024 öppnas utlysningarna för de tre programmen. De flesta aktiviteter inom ramen för SKERIC ska ske digitalt, men en gång per år arrangeras en stor gemensam träff för det sammanlagt hundratal deltagare som antas till programmet. De unga forskarna kommer även ha möjlighet att ansöka om att få tillbringa en längre period i Korea respektive Sverige, och att ansöka om frömedel för sin gemensamma forskning. Sökande från alla discipliner välkomnas.