Lunds universitet håller högsta klass visar internationell utvärdering

Universitetshuset i morgonljus mot blå himmel. Foto.
RQ20 är klar - Lunds universitet håller högsta klass

I två år har all forskning vid Lunds universitet utvärderats i sammanlagt 162 enheter. Drygt 4700 medarbetare har varit involverade i utvärderingen RQ20 samt 37 externa paneler med 220 rådgivare från hela världen. De har tillsammans undersökt, diskuterat och värderat universitetets långsiktiga kapacitet att stärka sin position som ett av världens toppuniversitet.

Organisation och styrning, samverkan, relationen mellan forskning och utbildning, rekrytering och anslagsstrategier är saker som fått särskilt fokus i arbetet eftersom det är faktorer som anses ha stor påverkan på forskningskvalitet.

Utvärderingen visar att Lunds universitets har många tillgångar och att dess goda internationella renommé är välförtjänt. Särskilt lyfts den kollegiala andan, det flexibla ledarskapet, de strategiska forskningsområdena och forskningsinfrastrukturerna fram som universitetets riktiga styrkor.

Slutrapporten finns på https://rq20.blogg.lu.se/

För mer information om projektet RQ20 kontakta:

Projektkoordinator Malin Bredenberg, e-post: malin.bredenberg@fs.lu.se, tel: +46 73 0802266,

Projektledare professor Mats Benner, e-post: mats.benner@fek.lu.se tel: +46 46 2227620

Projektledare professor Freddy Ståhlberg, e-post: freddy.stahlberg@med.lu.se

tel: +46 46 173119

För mer information om forskning vid Lunds universitet:

Per Mickwitz, vicerektor med ansvar för forskning, Lunds universitet, e-post: per.mickwitz@rektor.lu.se  tel: +46 73 075 70 74

Erik Renström, rektor för Lunds universitet, e-post: erik.renstrom@rektor.lu.se, +46 46 222 70 01.