Lunds universitet skriver avtal med Kievs universitet Taras Sjevtjenko

Foto på Universitetshuset med flaggor
Lunds universitet skriver utbytesavtal med Kievs universitet Taras Sjevtjenko Foto: Emil Falck/Lunds universitet

Med anledning av kriget i Ukraina skriver Lunds universitet ett övergripande studentutbytesavtal med Nationella Taras Sjevtjenko-universitetet i Kiev. Hittills har fem studenter börjat studera inom utbytet och ytterligare 45 kan nu beredas plats.

- Det är oerhört glädjande att vi har kunnat få till ett avtal på så här kort tid. Ett utbytesavtal ger trygghet både för studenter och universitet eftersom ett avtal ger en motpart att rapportera tillbaka till, säger vicerektor Kristina Eneroth.

Lunds universitet har alltsedan krigsutbrottet försökt hitta vägar för att kunna behålla de tio ukrainska studenter som redan är på plats men också hitta vägar för fler ukrainska studenter att börja studera på universitetet. Att snabbt kunna skapa stipendier för dessa studenter har varit en del i arbetet.

- Flera knutar har lösts i och med att det europeiska utbytesprogrammet Erasmus öppnat möjligheter att innesluta ukrainska utbyten och ge studenterna stipendier, säger Richard Stenelo, internationell chef på Lunds universitet.

Totalt har nu Lunds universitet tillgång till medel omfattande 500 000 euro för ukrainska studenter.

För mer information kontakta:

Richard Stenelo, internationell chef, Externa relationer, Lunds universitet

E-post: richard.stenelo@er.lu.se, tel: 046-222 14 66

Kristina Eneroth, vicerektor med ansvar för internationella relationer

E-post: Kristina.eneroth@rektor.lu.se, tel: 0708-79 13 95