Lunds universitet välkomnar 800 nya internationella studenter vårterminen 2024

Bild på studenter som anländer till Kastrup

Tisdagen den 9 januari är det Arrival Day. Då hälsas vårens nya internationella studenter välkomna till Lunds universitet.

Universitetet tar emot studenter från över 130 länder runtom i världen. Under våren beräknas cirka 800 nya internationella studenter påbörja studier vid Lunds universitet. Under Arrival Day anländer uppskattningsvis 450 studenter.

Kategorier av studenter:

• Ca 550 utbytesstudenter
  • Ca 30 programstudenter på mastersnivå
  • Ca 250 programstudenter på kandidatnivå, Double degree-studenter, Joint program-studenter och Swedish Study Abroad-studenter.

Under Arrival Day står personal från Lunds universitet redo på Kastrup kl. 7.30 för att välkomna studenterna och visa dem vidare till tåget. På Centralstationen i Lund möts studenterna av internationella mentorer som skjutsar dem och deras bagage till Ingvar Kamprad Design Center, (IKDC). Där checkas de in och får nycklar och annan praktisk information som de kan behöva och skjutsas sedan till sina boenden. Arrival Day på IKDC stänger kl. 20.00.

Arrival Day utgör startskottet för Orientation Week. Under en vecka erbjuds evenemang som ger studenterna en första introduktion till Lunds universitet, studentlivet och svensk kultur. Dessutom får de ta del av praktisk information som underlättar studiestart och etablering. Programmet innehåller även sociala och kulturella aktiviteter och erbjuder många möjligheter att knyta kontakter med både svenska och andra internationella studenter.

Studenter på väg i bussen till Lund

Cirka 100 medarbetare och studentmedarbetare vid Lunds universitet är engagerade i mottagandet av de internationella studenterna.

200 internationella mentorer gör det möjligt att erbjuda personlig service och ett varmt välkomnade till stora volymer av studenter.

Nationer, kårer, andra studentorganisationer samt externa aktörer så som AF Bostäder, Lunds kommun, SFI och Polisen med flera bidrar till att ge en god introduktion till studentlivet och livet i Sverige under Orientation Week.

Arrival Day och Orientation Week samordnas av Maria Yartseva och Hanna Gustafzelius vid Externa relationer. De 200 internationella mentorerna samordnas av mentorsansvarig Tilda Thorsson vid Externa relationer.

Mer information i länkarna nedan

Arrival Day och Orientation Weeks

Internationella mentorsprogrammet

Studenter på Kastrup