Melanomforskaren Göran Jönsson utsedd till årets cancerforskare

bild på cancerforskaren Göran Jönsson
Melanomforskaren Göran Jönsson vid Lunds universitet är Årets cancerforskare. Foto: André de Loisted

Professor Göran Jönsson tilldelas Cancerfondens utmärkelse ”Årets cancerforskare 2023”. För sitt framgångsrika forskningsarbete inom immunterapi för hudcancer, mottar han den prestigefyllda utmärkelsen vid TV4’s ”Tillsammans mot cancer” den 9 januari.

–Det är en otrolig ära för mig och min forskargrupp att den forskning vi bedriver får ett sådant stort erkännande. Det hade inte varit möjligt utan allt stöd jag fått från Cancerfonden och andra bidragsgivare. Det känns också extra fint att få denna utmärkelse av just Cancerfonden, eftersom de stöttat mig ekonomiskt ända från min postdoktorala tid fram till nu, säger Göran Jönsson, professor i molekylär onkologi vid Lunds universitet.

Göran Jönsson forskar främst på hudcancerformen malignt melanom, som är den allvarligaste formen av hudcancer och en av våra vanligaste cancerformer. Antalet fall ökar och idag drabbas drygt 4000 personer varje år av sjukdomen. Under de senaste tio åren har det utvecklats målinriktade behandlingar och nya sorters immunterapier för malignt melanom. Genom att aktivera kroppens eget immunförsvar kan man bekämpa tumörcellerna mer effektivt än tidigare.
–Men alla patienter har inte nytta av immunterapierna. Runt 50 procent av alla melanompatienter svarar inte på behandlingen och saknar därför fortfarande effektiva behandlingsalternativ, förklarar Göran Jönsson.

Han har upptäckt att de patienter som svarar bra på immunterapi, har särskilda strukturer med immunceller, inne i tumörerna. Göran Jönsson kallade dessa strukturer ”immunologiska fabriker” och de hjälper immunförsvaret att känna igen cancercellerna och ta död på dem. Hans forskning handlar om att ta reda på om det går att stimulera immunförsvaret att skapa dessa fabriker hos de patienter som saknar dem. Ett sätt att göra detta på, är att försöka förstå de molekylära signalerna som styr de ”immunologiska fabrikerna”.

–Genom att förstå exakt var immuncellerna befinner sig i förhållande till tumören och även få utförlig information om varje cell, kan man studera hur olika molekyler är aktiverade och om de stödjer bildandet av de ”immunologiska fabrikerna”. Nästa steg är att hitta sätt att stimulera immuncellerna att bygga dessa fabriker, så att patienter som drabbats av hudcancer och annan cancer har bättre nytta av immunterapi, avslutar Göran Jönsson.

Motiveringen till Cancerfondens utmärkelse "Årets cancerforskare" lyder:

"För hans enastående forskning kring hudcancerformen malignt melanom, som leder till nya och mer individualiserade behandlingar. Resultaten ger vägledning om vilka patienter som gagnas av immunterapi, och hur behandlingen ska modifieras för övriga."

Länk till artikel om Göran Jönsson och hans forskning på Cancerfondens webbplats