Naturvetenskap vill locka unga forskare med nya lektorat

Porträtt av man. Foto.
Anders Tunlid, vicedekan för forskning vid Naturvetenskapliga fakulteten, hoppas att de nya tjänsterna, som ska vara tillsatta i juni 2022, ska locka unga forskare från hela världen. Foto: Johan Joelsson.

Forskarrekrytering. Inom några år kommer flera naturvetenskapliga profilforskare med tunga anslag att gå i pension. För att trygga tillväxten lanseras nu en ny typ av förmånliga lektorat som ska attrahera unga forskare från hela världen.

Totalt rör det sig om fyra nyinrättade tjänster. Det som utmärker de sexåriga lektoraten är att de inte är ämnesbundna, utan kan sökas av forskare från alla naturvetenskapliga discipliner. Förutom ett startbidrag knyts både en postdoktor och en doktorand till tjänsterna.

– Det pratas mycket om rekryteringar. Och det är samma story hela tiden. Vi ska minska internrekryteringen, bli mer internationella och erbjuda bättre villkor. Men det händer väldigt lite. Det här är ett steg mot en ny rekryteringsnorm, säger Anders Tunlid, vicedekan för forskning på Naturvetenskapliga fakulteten.

Inspiration från Umeå

Inspiration har hämtats från Umeå universitet som nyligen utlyste fem liknande tjänster inom naturvetenskap. Till dessa sökte cirka 500 forskare från hela världen och nivån var generellt mycket hög.

– Jag hade så klart önskat att vi kunde utlysa fler tjänster. Men tack vare vårt myndighetskapital har vi fått loss fyra stycken nu och förhoppningsvis fyra 2023. Det här är en satsning som kommer att göra oss starkare i konkurrensen, säger Anders Tunlid.

Forskningen vid Naturvetenskapliga fakulteten är av tradition stark. Men enligt Anders Tunlid bygger den till stor del på en klick väldigt duktiga individer som varit framgångsrika med att få anslag från till exempel Vetenskapsrådet, Formas, Wallenbergstiftelserna och Europeiska forskningsrådet. Dessa forskare är idag utspridda över fakultetens institutioner, vilket är bra.

– Men vi brottas samtidigt med stora pensionsavgångar. För att hålla ställningarna måste vi knyta till oss yngre forsknings­ledare som inom tio år tillhör toppen i Sverige. Jag tror att den här satsningen är ett sätt att locka till oss sådana personer, säger han.

Viktigt med bra villkor

Forskningsutvärderingen RQ20 som gjordes förra året har också varit viktig i skapandet av de nya tjänsterna. Flera paneler tryckte på vikten av att erbjuda forskarna bättre villkor. Initialt kostar det mer, men lönar sig med största sannolikhet i längden.

– Om vi börjar rekrytera på det här sättet tror jag att vi kommer att få tillbaka pengarna många gånger om i form av framtida anslag. Min vision är att ha en minst lika stark forskning vid fakulteten 2030 när pensionärsgänget försvunnit, säger Anders Tunlid.

Om lektoraten

De fyra lektoraten kan sökas fram till mitten av februari. En av tjänsterna kommer att vikas åt sökande som använder metoder eller tekniker som finns eller kommer att finnas vid MAX IV eller ESS.