Nystart för Mellanösternstudier efter omorganisationen

Porträtt av man och kvinna.
Karin Aggestam är ny föreståndare för Centrum för Mellanösternstudier och ska leda centret tillsammans med Ronny Berndtsson. Foto: Maria Löfstedt

Karin Aggestam, professor i statsvetenskap, tar över rodret för Centrum för Mellan­östernstudier, CMES. Hon har ägnat en stor del av sitt yrkesliv åt Mellan­östern, som hon menar påverkar stora delar av världen, även Europa.
– Regionen konfronteras med flera stora utmaningar såsom klimat­förändringar, demografi, migration, krig, ekonomisk och politisk utveckling, säger hon.

Det har varit lite skakigt kring centret under de senaste två åren i samband med utmaningen att flytta in och integrera centret i den samhällsvetenskapliga fakulteten.

– Nu hoppas vi att denna process snart når sitt slut så att nystarten av CMES 2.0 kan inledas i början av 2021, säger Karin Aggestam.

Varit med sedan tillkomsten

Karin Aggestam ska leda centret tillsammans med Ronny Berndtsson, professor i vattenresurslära som varit t.f. föreståndare under flera år. De var båda med och planerade för centrets tillkomst 2007.

– Redan då såg vi vikten av att skapa en fysisk mötesarena för tvärvetenskapligt forskningssamarbete om Mellanöstern. För ett stort, ledande universitet som Lund är det strategiskt viktigt att bedriva Mellan­östernforskning av hög internationell kvalitet, säger hon.

Hög samhällsrelevans

Att samhällsrelevansen på forskningen är hög är viktigt för Karin Aggestam. Den menar hon ska uppnås genom dialog, synlighet och inte minst kommunikation.

– Vi ska bland annat ha en aktiv och varierad seminarieverksamhet, med både LU-interna och publika deltagare, men också bredda oss digitalt genom sociala medier och bloggar för att bistå forskarna med att föra ut deras senaste forskningsresultat.

Vid CMES finns också det strategiska forskningsområdet Middle East in the Contemporary World (MECW). Inom ramen för det planeras utlysningar bland annat för tvärvetenskapliga projekt och strategiska satsningar samt bidrag riktade främst till yngre forskare och doktorander.

Nav på Finngatan

Karin Aggestam ser huset på Finngatan, där CMES har sin placering, som ett centralt nav. Alla forskare som får bidrag kommer att ha dubbel institutionstillhörighet, det vill säga vara fysiskt placerade både vid CMES och sin hemmainstitution.

– Vi vill vara en inkluderande forskningsmiljö, där viktiga och kraftfulla samarbeten och nya idéer kan ges utrymme. En fysisk arena och mötesplats för forskare över fakultetsgränserna! säger hon.

Karin Aggestam tillträdde sin nya tjänst som föreståndare för CMES den 1 oktober.

Karin Aggestam

Karin Aggestam är professor i statsvetenskap, tidigare Pufendorf­professor och föreståndare för freds- och konfliktforskning vid LU. Hon är även hedersprofessor vid University of Queensland, adjungerad professor vid Monash University, Australien, och ledamot i Utrikes­departementets antagningsgrupp och Stiftelsen Dag Hammarskjölds Minnesfond.

Hennes avhandling handlade om fredsförhandlingarna i den israelisk-palestinska konflikten under 1990-­talet. Hon har även varit verksam som Sveriges nationella representant och analyschef i den internationella observatörsstyrkan, TIPH, i Hebron på Västbanken.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English