Olof Karis direktör för Max IV

Foto av MAX IV taget uppifrån. Foto.
MAX IV. Foto: Perry Nordeng

Olof Karis, tidigare tillförordnad direktör för MAX IV, har utsetts till direktör för MAX IV efter en öppen rekryteringsprocess och rekommendation från MAX IV:s styrelse. Beslutet fattades av Lunds universitets rektor Erik Renström.

Lunds universitet är värduniversitet för MAX IV och utser MAX IV:s direktör.

– Jag är imponerad av vad Olof Karis redan har åstadkommit för MAX IV. Jag har stor tilltro till hans förmåga att fortsätta leda anläggningen och utveckla den till sin fulla kapacitet, säger Erik Renström, rektor för Lunds universitet på Max IV:s sida.

Olof Karis, kallad Charlie, är 58 år gammal och blev 2011 professor i experimentell fysik vid Uppsala universitet.

Mer om Olof Karis på Max IV:s sida