Projektledare med kärlek till mat

Kvinna lagar mat
Jennie Paldanius gillar att få saker gjorda, såväl på jobbet som i köket.

– Man hinner det man är intresserad av, säger projektledare Jennie Paldanius som har en stor familj som hon lagar ordentliga middagar till nästan varje kväll.
Intresset för matlagning tog henne till tv-programmet Sveriges mästerkock häromåret. Kul, men allra roligast tycker hon det är när hon har med sig barnen hemma i köket.

Det var med en vodkagravad torsk som hon kom med i första uttagningen till det populära matprogrammet. Det innebar en vecka på hotell i Gävle med trettio andra som precis som hon älskar mat.
– En helt galen vecka, säger Jennie Paldanius som föll på mållinjen och åkte ut i sista uttagningen i den veckan.
Men hon fick precis vad hon ville – nya kontakter, liksom ett gott mat-självförtroende.
– Det var ju väldigt roligt att höra juryn säga att det jag lagade smakade fantastiskt, säger hon.

Hänga kring köksön

Torsken som hon gravade, och som föll Leif Mannerström i smaken, hade hennes man Vesa dragit upp ur Öresund. Tillsammans har de tonåringarna Victor och Maja och så tioåriga Sohalia, deras familjehemsbarn från Afghanistan.
– Nu är det nästan bara hon som lagar mat med mig. Men de andra tycker om att hänga kring köksön, och inte minst äta maten. Och för mig är det inte bara roligt, utan även avslappnande att laga mat.
Jennie Paldanius var en av projektledarna för införandet av den digitala lärplattformen Canvas. Hon är också en av universitetets administrativa pristagare som utsågs i december förra året. Priset fick hon tillsammans med sin projektkollega Maria Hedberg och det kunde inte kommit vid en bättre tidpunkt.
– Vi var så trötta just då och blev så lyckliga och överraskade, säger Jennie Paldanius, som inte ens visste att de var nominerade.

Ett perfekt projekt

Att de var trötta kanske inte var så konstigt. Canvas hade precis hittat sin form när pandemin bröt ut och plötsligt skulle all undervisning vara digital. Till en början var förväntningarna på dem och lärplattformen skyhöga, men tillsammans med fakultetskoordinatorerna var de ett bra gäng, och Jennie Paldanius tycker att det har varit ett perfekt projekt.
– Det har gått så bra, vi har fått så mycket positiva reaktioner och ett gott stöd från ledningen. Men visst har det varit ett högt tryck.

Hemmakock hos vänner

Förr, under helgerna, var det inte ovanligt att Jennie Paldanius anlitades som hemmakock av vänner och bekanta som skulle ha middagar. Men det har hon fått sluta med nu.
– Tyvärr blev det för mycket tillsammans med det heltidsjobbet, säger hon.
När Canvas drog igång 2018 kom Jennie Paldanius från live@lund som hon ledde under fem år, även det en lärplattform. Hennes karriär vid Lunds universitet började på Sociologen för elva år sedan då hon bland annat ledde ett projekt kring alumner. Hon gillar att dra igång projekt, kavla upp ärmarna och få saker gjorda. Hon ser sig som en ”doer”.
– Ingen strukturfascist precis, säger hon med ett gott skratt.