Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Revolution i Ljungbyhed

Flygpilot i cockpit med VR-glasögon. Foto.
Pilotstudenten Martin Eriksson övar start och landning i den stora flygsimulatorn i Ljungbyhed. Än så länge är VR-glas­ögonen på labbstadiet, men om något år kommer de till praktisk användning i utbildningen. Foto: Kennet Ruona.

Inom kort kommer studenter som utbildas till fjärrpiloter vid Trafik­flyghögskolan i Ljungbyhed att få använda VR-glasögon under utbildningen.
– En smärre revolution, menar ­Rikard Tyllström, verksamhets­ansvarig för laboratoriet för obemannade luftfartygssystem (drönare).

– För gasreglaget från dig så sticker vi.

VR-glasögonen är på plats. Jag sitter i en virtuell cockpit med vänsterhanden på ett riktigt gasreglage och högerhanden på en joystick. Motorbullret ökar. Startbanan försvinner och en barriär av träd närmar sig.

– Dra joysticken mot dig så lyfter du, instruerar Rikard Tyllström.

Och lyfter gör vi. Någon sekund senare är planet flera hundra meter upp i luften. Med hjälp av joysticken planar jag ut. Tittar ner och ser för mig obegripliga mätinstrument och paneler inne i cockpiten. En blick ut genom den overkligt verkliga rutan och till vänster en liten stad, till höger fält och träd.

Man med VR-glasögon. Foto.
LUM:s utsände provar – och misslyckas med – att flyga ett stridsplan. På skärmen kan hand­ledaren se samma bild som syns inne i ”pilotens” VR-glasögon och ändra förutsättningarna. foto: Kennet Ruona.

Sen bär det utför! Uppmärksamheten måste ha brustit för ett ögonblick. Strax innan planet störtar i marken tar Rikard Tyllström över och fjärrstyr min virtuella upplevelse. Efter en kort stunds flygning upp och ner på låg höjd bryter han förevisningen. När jag tar av mig glasögonen sipprar kallsvetten fram i pannan.

– Vet du vilket plan du flög? frågar han.

– Inte en aning.

– Jas 39 Gripen.

Snart VR-teknik i pilotutbildning

Fortfarande är VR-glasögonen på labb-stadiet, men Rikard Tyllström bedömer att de är en del av utbildningarna till drönarpilot framåt sommaren och att trafikpilotstudenterna kommer att använda tekniken inom några år.

– Vi tar emot cirka 150 studenter det kommande året. Genom att använda VR-glasögon kan studenterna träna oavsett årstid och vi kan anpassa utbildningen till varje individ på ett annat sätt än idag, säger han.

Ett exempel på individanpassad utbildning är att läraren kan följa studentens ögonrörelser under övningarna. På så vis får läraren en analys av vilka instrument som studenten inte har använt.

– Då kan vi gå in och berätta hur studenten borde ha gjort enligt de standardiserade procedurer som finns, säger Rikard Tyllström.

Rejält tekniksprång

Det första certifikatet för att få till-godo-räkna sig flygtid med VR-glasögon gavs av Europeiska byrån för luftfartssäkerhet under 2021. Det möjliggör ett rejält tekniksprång. Pappersmodeller av instrument-paneler som på gott och ont kräver en hög abstraktionsnivå har varit vardag i utbildningen. Nu kan de kompletteras med virtuell verklighet där studenten bland annat kan öva interaktiva nödscenarier tills de sitter i ryggmärgen.

VR-glasögonen öppnar möjligheter som varit svåra att ens drömma om. Ena stunden kan studenten öva på undanmanövrar för att undvika kollision, för att sedan genomföra en testflygning med ett flygplan eller drönare som inte ens finns annat än på ritbordet. Med ett knapptryck på sin dator kan läraren ändra förutsättningarna. Ett kraftigt väderomslag, nya instruktioner från flygledningen eller ett kritiskt systemfel.   

– Med hjälp av VR kan vi ge alla blivande fjärrpiloter samma förutsättningar och möjlighet att öva under identiska scenarier, säger Rikard Tyllström.

Flygmekaniker med VR-glasögon. Foto.
Även teknikernas arbete kan underlättas med VR-teknik där det syns instruktioner i glasögonen. Foto: Kennet Ruona.

Men det är inte bara studenter och lärare som kommer att ha nytta av den nya tekniken. Även teknikernas arbete kan underlättas när de genomför underhåll och mekar med flygplanen i hangaren. Med hjälp av ett par digitala glasögon där de ser den verkliga motorn och kan meka kan de samtidigt få detaljerad information om motorn och en åtgärdslista projicerad framför sig.

Fotnot: I höstas blev Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed Europas första auktoriserade skola för obemannade luftfartygssystem, ofta kallade drönare.

Läs mer om Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed.

 

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.