Stort anslag till forskning om opioidepidemin

jan sundquist.foto.
Jan Sundquist, professor vid Centrum för Primärvårdsforskning har tilldelats 3 miljoner av National Institutes of Health, NIH, USA. Foto: Johan Bävman.

Jan Sundquist, professor i allmänmedicin vid Centrum för Primärvårdsforskning har tilldelats 3 miljoner dollar av National Institutes of Health, NIH, USA.

Tillsammans med professor Kenneth Kendler vid Virginia Commonwealth University ska forskargruppen bland annat studera hur individuella faktorer och miljöfaktorer samverkat över tid vid uppkomsten av den pågående opioidepidemin och annat drogmissbruk.

Jan Sundquist har sedan tidigare haft två femåriga stora anslag från National Institute on Drug Abuse vid NIH för studier av arv- och miljöfaktorers inverkan på missbruk och psykiatriska sjukdomar. Det nya femåriga projektet finansieras också från National Institute on Drug Abuse fram till 2026.

– Jag känner mig mycket hedrad över det nya förtroende som vi nu fått från NIH. Detta är ett resultat av det fantastiska teamwork som finns i forskargruppen och vårt framgångsrika transatlantiska samarbete säger Jan Sundquist.

Forskargruppen, som leds av professor Kristina Sundquist, har sammanlagt fyra pågående stora anslag från NIH vilket är unikt för en svensk forskargrupp.

Jan Sundquist, seniorprofessor vid Allmänmedicin och klinisk epidemiologi, Institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö och Centrum för primärvårdsforskning (CPF).
Se hans profil i Lunds universitets forskningsportal

Centrum för primärvårdsforskning (CPF) är ett samarbete mellan Region Skåne och Lunds universitet. CPF ska, med primärvården som bas, bedriva världsledande forskning genom aktivt utbyte av kunskaper mellan grundforskning, epidemiologi och patientnära, klinisk forskning

Länk till Centrum för primärvårdsforskning

Jan Sundquist, 040-39 13 78, jan.sundquist@med.lu.se