Tidigare forskare vid Lunds universitet fälls för oredlighet i forskning

Nämnden för prövning av oredlighet i forskning (NPOF) har fällt en forskare som tidigare varit anställd vid Lunds universitet för oredlighet i forskning. Fällandet gäller förfalskade figurer i manuskript.

Anmälan kom in till NPOF 2021 och rör en projektrapport och en artikel. I båda manuskripten finns bilder från mätningar som gjorts vid olika tillfällen, dels vid en tysk fabrik, dels vid forskarens institution i Lund. Bilderna i de båda manuskripten påminner dock för mycket om varandra med tanke på att mätningarna gjorts vid olika tillfällen och på olika ställen. Skarpa kanter i bilderna tyder också på att bilderna är manipulerade.

NPOF har utrett misstankarna och bedömer att forskaren uppsåtligt har förfalskat figurerna i båda manuskripten vilket han också själv har medgett. Nämnden misstänker dock varken uppsåt eller grov oaktsamhet hos medförfattarna till rapporten och artikeln då de på eget initiativ, innan granskning och publicering, begärt att manuskripten skulle dras tillbaka så snart felen upptäcktes. De har också anmält misstanke om oredlighet till institutionens prefekt.

Lunds universitet har mottagit NPOF:s beslut och lämnar nu ärendet vidare till Lunds tekniska högskola, LTH, för vidare hantering.

Sedan den 1 januari 2020 hanteras misstankar om allvarliga avvikelser från god forskningssed, så kallad oredlighet i forskning (fabricering, förfalskning och plagiat), av den nationella Nämnden för prövning av oredlighet i forskning.

Kontakter:
Handlingar gällande ärendet samt beslut:
Nämnden för prövning av oredlighet i forskning
E-post: registrator@oredlighetsprovning.se, telefon: 010-457 33 20

Gällande fortsatt hantering av det specifika ärendet:
Annika Olsson, rektor Lunds tekniska högskola, LTH, e-post: annika.olsson@lth.lu.se telefon: 070 522 45 69
För allmänna frågor rörande Lunds universitets arbete med forskningsetik m.m.
Jimmie Kristensson, vicerektor Lunds universitet, e-post: jimmie.kristensson@rektor.lu.se telefon: 072- 243 57 79