UB håller stängt inför renovering

Foto ovanifrån på en sal med pelare. Foto
UB:s huvudentré stängs under renoveringen och ersätts av en tillfällig entré på östra gaveln. Nedan ses en skiss på hur UB ska byggas om. Foto: Johan Bävman

Under jul och nyår håller Universitetsbiblioteket stängt. I början av nästa år drar den stora renoveringen av byggnaden i gång.
– Det känns förstås jättespännande, säger överbibliotekarie Håkan Carlsson.

Dagen före julafton låses dörrarna till UB. Under jul- och nyårshelgen ska de sista förberedelserna inför renoveringen färdigställas och bibliotekets verksamhet flyttas uppåt i huset. När portarna öppnas igen den 8 januari välkomnas besökarna in genom en ny entré på husets östra sida, mitt emot Språk- och litteraturcentrum.

Böckerna flyttar till tredje

– Där kommer man in i ett trapphus med hiss. Specialläsesalen och vår mikrofilm finns i direkt anslutning till det, medan ­själva böckerna ska finnas på tredje våningen. De flesta av de funktioner som i dag finns på entréplanet, som informations­disken, flyttar upp dit, säger Håkan Carlsson.

Skiss över framtida ombyggnad av byggnad. Skiss

Syftet med renoveringen är bland annat att skapa fler och bättre studieplatser, att det ska bli lättare att hitta i byggnaden och att utställningarna ska få en bättre position i huset. Tanken är att insidan bättre ska matcha den vackra utsidan och den första våningen ska bli mer tillgänglig tack vare ny trappa och hiss. Även byggnadens 470 fönster ska lagas och tas om hand, ett arbete som påbörjades redan i oktober i år.

Plan ska bli verklighet

Håkan Carlsson ser fram emot att renoveringen äntligen ska starta.

– Vi har planerat skarpt för detta sedan 2017. Så allt är planerat och klart, nu ska bara verkligheten justeras efter planen. Det känns förstås jättespännande. UB är ett slitet bibliotek som aldrig har fått möjligheten att planeras som publikt bibliotek från början, det har mer handlat om att lappa och laga. Nu sker ett viktigt steg i vårt förändringsarbete och det blir ett genomtänkt bibliotek på ett helt annat sätt.

Under arbetet går det att låna böcker som vanligt, men det finns färre studieplatser och det kan förekomma höga ljud.