Viktigt att återskapa förtroende efter regelöverträdelser

Forskare med provrör. Foto
Det saknas en tydlig och enhetlig hantering inom universitetet när det gäller misstänkt forskningsfusk. Kvinnan på bilden har ingen koppling till artikel­innehållet. Foto: Gorodenkoff/Shutterstock

Misstänkt och konstaterat forskningsfusk behandlas på olika sätt på olika fakulteter och institutioner. I en pågående utredning före­slås bland annat en mer enhetlig hantering inom universitetet och att åtgärderna mer än idag riktas mot den individ som brutit mot reglerna.

– Mycket handlar om att bli tydligare. Jag före­slår till exempel att det ska finnas en tydlig plan på institutionerna när någon misstänks för, eller har konstaterats fuska i sin forskning, säger utredaren Magnus Sandberg, lektor vid Medicinska fakulteten.

Vill avdramatisera anmälningar

Generellt ökar anmälningarna mot forskare. Magnus Sandberg vill avdramatisera anmälan och mer se det som ett av flera sätt att granska forskning och forskare. Han betonar att då någon fälls för fusk eller av­vikelse från god forskningssed är det viktigt att åtgärderna förenas med vad han kallar förtroendeuppbyggande insatser. Det är åtgärder som är tidsbegränsade och som syftar till att visa att den som fällts har lärt sig.

– Jag föreslår till exempel att den som fällts för plagiat ska visa antiplagiatresultat i ett eller två år. Sköter man det så behövs inga fler åtgärder. Det är viktigt att tids­begränsa åtgärderna, annars är risken att man är dömd av kollegiet för alltid.

– Som det är idag blir det ibland lite tandlöst om åtgärder riktas mot en grupp eller en hel organisation i form av till exempel ett seminarium på temat forskningsetik. Det finns exempel på att det inte kontrolleras att den som fällts ens dyker upp på ett etik­seminarium. Känslan är att man sätter in sådana åtgärder för att kunna visa att man gjort något, säger Magnus Sandberg.

Efterfrågar mer stöd

Han har gjort mellan 50 och 60 intervjuer under utredningens gång. Alltifrån forskningsfinansiärer och Företagshälsan till personer som blivit anmälda och som anmält. Dessutom har han i enkätform tagit reda på hur andra lärosäten i Sverige och internationellt agerar.

Slående är att både anmälare och anmäld efterlyser mer stöd. Framför allt känner de som har fällts en brist på stöd.

– Universitetet ska vidta åtgärder mot den som fällts och samtidigt ska man som arbetsgivare ge stöd. Det är en komplicerad sits, säger Magnus Sandberg.

Tydligare ansvarsfördelning

För att lösa detta och göra det tydligare vilket ansvar som ligger på olika roller föreslår han att prefekten ska ha det stöttande ansvaret medan de tuffa besluten ska ligga på dekanen.

En anmälan innebär ofrånkomligen att arbetsmiljön blir eländig för den som anmälts – och det oavsett om anmälan leder till friande eller fällande. Ofta blir tillvaron jobbig även för anmälaren och forskargruppen, ibland drabbas ännu fler. För att förbättra stödet till de inblandade föreslår Magnus Sandberg att man skapar en grupp så snart det kommer in en anmälan. Gruppen bör bestå av prefekt och dekan och vid behov utökas med exempelvis kommunikatör och HR.

Magnus Sandberg liknar rapporten vid en checklista som tar upp vilka saker man ska fundera på vid anmälan, fällning och friande. I rapporten finns exempelfall som kan ses som ett slags vägledning om vad som kan vara rimliga åtgärder i olika fall.

Man med rött skägg, vit skjorta och fluga. Foto
Magnus Sandberg utreder universitetets hantering av forskningsfusk och avvikelse från god forskningssed.

Ny onlinekurs i forskningsetik

En ny kurs i forskningsetik finns tillgänglig på Kompetensportalen. Kursen vänder sig till forskande ­personal, undantaget doktorander, eftersom det i doktorandutbildningen ingår en obligatorisk tvåveckorskurs i samma ämne.
Den nya onlinekursen vänder sig till forskare på samtliga fakulteter. Kursen tar tre timmar och ger en god förståelse för de lagar och riktlinjer som reglerar forskning.
Kursen tar upp: akademisk frihet, god forskningssed, forskning på människor, djurförsök samt rollen som forskare.
Mer information finns på Med­arbetarwebben.

Prövning av oredlighet i forskning

Nämnden för prövning av oredlighet i forskning (Npof) är en statlig myndighet som utreder ärenden om fabrikation, falsifikation och plagiat. Regelbrottet ska bedömas som grovt eller uppsåtligt för att Npof ska fälla. Övriga ärenden skickas tillbaka till universitetet där de prövas i Nämnden för utredning av avvikelser från god forskningssed.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English