Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

MAX IV och ESS

Sveriges största forskningsanläggningar
Att de två största forskningsanläggningarna i Sverige — MAX IV-laboratoriet och European Spallation Source (ESS) — byggs i Lund speglar bland annat styrkan och attraktionskraften som forskningen vid Lunds universitet erbjuder.

MAX IV

MAX IV-laboratoriet är en nationell anläggning med Lunds universitet som värduniversitet. MAX IV-laboratoriets acceleratorer producerar röntgenstrålar av mycket hög intensitet och kvalitet. Nästan 1000 forskare från hela världen kommer varje år till labbet och använder röntgenstrålarna i vetenskaplig forskning för att göra det osynliga synligt. MAX IV-laboratoriet bygger just nu en ny anläggning vilken kommer att bli den mest briljanta röntgenkällan i världen när den öppnar för användare sommaren 2016.

Max IVs webbplats

ESS European Spallation Source

På en yta av två kvadratkilometer i nordvästra Lund byggs European Spallation Source (ESS), en unik anläggning för materialforskning. ESS kommer att vara ett tvärvetenskapligt forskningscentrum och utnyttja världens mest kraftfulla neutronkälla.

Forskarna kommer att kunna studera material i det dagliga livet, från plast och proteiner till mediciner och molekyler, för att förstå hur de är uppbyggda och hur de fungerar.

Anläggningen kan liknas vid ett gigantisk mikroskop, där neutroner avfyras så att de kan analyseras i detalj. ESS kommer att stödja framtida forskningsgenombrott inom medicin, miljövetenskap, klimat, kommunikation och transport. Tillsammans med den planerade MAX IV anläggningen kommer ESS bilda ett nav i den europeiska forskningsinfrastrukturen. ESS beräknas vara i full drift år 2020.

Webbplatsen esss.se

Science Village Scandinavia

Lunds universitet, Lunds kommun och Region Skåne har tillsammans bildat Science Village Scandinavia som ska stöda utvecklingen av infrastrukturerna för de båda nya forskningsanläggningarna. Området kommer även att ha stark internationell prägel på hållbar stadsutveckling.

Webbplatsen sciencevillage.com