Sara Blomqvist, kriminolog och brottsutredare

Till Kriminologi - Kandidatprogram

Brott och straff engagerar. Det visar inte minst det höga söktrycket på Lunds universitets populära Kriminologiprogram. Här diskuterar studenter frågor som;  Är kriminalitet en livsstil? Hur fungerar kriminalvården och hur ser samspelet mellan sociala normer och rättsregler ut?  2013 tog alumnen Sara Blomqvist sin examen härifrån och kunde därmed börja titulera sig själv som kriminolog och numera även brottsutredare på Tullkriminalen.

Sara Blomqvist alumn från kriminologiprogrammet

Namn: Sara Blomqvist

Utbildning: Tog examen från Kriminologiprogrammet 2013

Jobbar som: brottsutredare på Tullkriminalen

Om tullkriminalen

Tullkriminalen (Tullkriminalenheten) är en verksamhetsgren inom Tullverket motsvarande polisens kriminalpolis. De utreder grov organiserad brottslighet samt bedriver spanings- och underrättelseverksamhet. Vid Tullkriminalen tjänstgör tullinspektörer som brottsutredare, analytiker, spanare, tjänstemän som utför insatser gällande tvångsmedel m.fl.