Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Lärlingsutbildning som ett alternativ i yrkesutbildningen 1940-1970

Författare

Redaktör

  • Peter Håkansson
  • Anders Nilsson

Summary, in Swedish

Merparten av den svenska yrkesutbildningen bedrevs länge i lärlingsliknande men relativt oreglerade former. I slutet av 1930-talet inledde parterna på arbetsmarknaden, LO och SAF, ett samarbete för att stärka och förbättra yrkesutbildningen. De förespråkade in på 1950-talet ett lärlingsbaserat system där parterna hade ett stort inflytande, men den fortsatta utvecklingen blev helt annorlunda. Skolförlagd yrkesutbildning blev den dominerande formen redan under 1960-talet och 1971 integrerades yrkesskolorna med teoretiska utbildningar i gymnasieskolan. Det medförde att lärlingsutbildning blev en helt marginell företeelse inom den grundläggande yrkesutbildningen. I den här artikeln diskuteras hur lärlingsutbildningen under relativt kort tid först lyftes fram och sedan, ganska omärkligt, började avföras från dagordningen.

Publiceringsår

2013

Språk

Svenska

Sidor

87-120

Publikation/Tidskrift/Serie

Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940-1975

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Nordic Academic Press

Ämne

  • Economic History

Nyckelord

  • Lärlingsutbildning
  • ykresutbildning
  • företagsförlagd utbildning
  • arbetsmarknadens parter
  • Kockums verkstadsskola
  • Sveriges hantverkar- och industriorganisation

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-87351-29-7