Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Examination av enskilda studenters insatser i grupparbeten

Författare

Summary, in Swedish

Grupparbeten används i stor utsträckning i undervisningen på LTH och även som del av examinationen. Studenterna upplever emellanåt problem med att alla i gruppen inte tillför arbetet lika mycket s.k. free-riding och att läraren inte har möjlighet att bedöma de enskilda studenternas insatser i grupparbetena.<br><br>

Syftet med vår studie var att genom aktionsforskning skaffa oss större kunskap om hur man kan examinera enskilda individer i grupparbeten.

Slutsatserna från studien pekar på att:

- den sociala samhörigheten har stor betydelse för

studenternas agerande

- studenterna är ovana att göra kamratgranskning

- tendenserna till free-riding kan inte identifieras på ett

tydligt sätt

- gruppkontrakt är en ovanlig form av avtal för

studieprocessen, men kan bidra till gemensam målbild

- som lärare bygger vi upp bilder av examinationsprocessen

och att valet av olika arbetsformer gör oss uppmärksamma

på behovet av specifika examinationsformer för varje

examinationsmoment

Publiceringsår

2006

Språk

Svenska

Sidor

53-55

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

LTH - Genombrottet

Ämne

  • Civil Engineering

Nyckelord

  • gruppexamination
  • Aktionsforskning
  • gruppkontrakt
  • free-riding
  • kamratgranskning
  • SoTL

Conference name

4:e pedagogiska inspirationskonferensen, 2006

Conference date

2006-06-01

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published