Examination av enskilda studenters insatser i grupparbeten
Författare
Summary, in Swedish
Grupparbeten används i stor utsträckning i undervisningen på LTH och även som del av examinationen. Studenterna upplever emellanåt problem med att alla i gruppen inte tillför arbetet lika mycket s.k. free-riding och att läraren inte har möjlighet att bedöma de enskilda studenternas insatser i grupparbetena.<br><br>
Syftet med vår studie var att genom aktionsforskning skaffa oss större kunskap om hur man kan examinera enskilda individer i grupparbeten.
Slutsatserna från studien pekar på att:
- den sociala samhörigheten har stor betydelse för
studenternas agerande
- studenterna är ovana att göra kamratgranskning
- tendenserna till free-riding kan inte identifieras på ett
tydligt sätt
- gruppkontrakt är en ovanlig form av avtal för
studieprocessen, men kan bidra till gemensam målbild
- som lärare bygger vi upp bilder av examinationsprocessen
och att valet av olika arbetsformer gör oss uppmärksamma
på behovet av specifika examinationsformer för varje
examinationsmoment
Syftet med vår studie var att genom aktionsforskning skaffa oss större kunskap om hur man kan examinera enskilda individer i grupparbeten.
Slutsatserna från studien pekar på att:
- den sociala samhörigheten har stor betydelse för
studenternas agerande
- studenterna är ovana att göra kamratgranskning
- tendenserna till free-riding kan inte identifieras på ett
tydligt sätt
- gruppkontrakt är en ovanlig form av avtal för
studieprocessen, men kan bidra till gemensam målbild
- som lärare bygger vi upp bilder av examinationsprocessen
och att valet av olika arbetsformer gör oss uppmärksamma
på behovet av specifika examinationsformer för varje
examinationsmoment
Avdelning/ar
Publiceringsår
2006
Språk
Svenska
Sidor
53-55
Publikation/Tidskrift/Serie
[Host publication title missing]
Fulltext
- Available as PDF - 49 kB
- Download statistics
Länkar
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Förlag
LTH - Genombrottet
Ämne
- Civil Engineering
Nyckelord
- gruppexamination
- Aktionsforskning
- gruppkontrakt
- free-riding
- kamratgranskning
- SoTL
Conference name
4:e pedagogiska inspirationskonferensen, 2006
Conference date
2006-06-01
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published