Innovationsförmåga
Redaktör
Summary, in Swedish
Tid och envishet är viktiga faktorer för att lyckas med innovation. Om
detta och andra faktorer står att läsa i denna bok. Boken är född ur ett
inspirerande, lärorikt år inom ramen för forskningsprogrammet PIEp: Product
Innovation Engineering program. Ett år då vi forskare mött nya människor, nya
företag, fått nya insikter, men också en bekräftelse på att svenskt näringsliv tycks
göra allt för att effektivisera bort det som är en förutsättning för innovation och
tillväxt; nämligen icke operativ tid, misslyckanden, risktagande och uthållighet.
Boken i din hand, är resultatet av ett års studier om innovationsförmåga i svenska
företag. Med boken vill vi lyfta fram och beskriva hur företag i dag arbetar med
att stärka sin innovativa förmåga. Den bygger på en unik undersökning där 27
svenska företag med kunskapsintensiva produkter har deltagit. Forskare från
sammanlagt elva olika universitet eller högskolor i Sverige har varit engagerade
i studien.
De 26 aktiva forskarna har mångårig erfarenhet av innovationsforskning på
sina respektive lärosäten, men har i denna studie sammanstrålat för att utbyta
erfarenheter och lärdomar om innovation sinsemellan, men också mellan
akademi och näringsliv.Boken betonar särskilt vikten av att skapa nya produkter och affärer på lång sikt
och hur man bygger organisationer som kontinuerligt lär av sin omgivning och
förmår att förändra och göra nytt – både vad gäller själva organisationen och hur
den ser ut, och vad företaget levererar på en global marknad. Vi har stor respekt
för att varje verksamhet som deltagit i studien har den bästa kunskapen om sitt
innovationsarbete, emedan vi hoppas att boken med ett axplock av exempel från
samtliga verksamheter ska ge inspiration, råd och riktlinjer om hur innovationsförmågan
kan ökas.
Som huvudfinansiär till PIEp, har VINNOVA möjliggjort denna forskningsstudie
och framställandet av denna bok. För att omsätta forskarnas akademiska skrivsätt
har vi haft god hjälp med popularisering av språket, av journalist Siv Engelmark
Cederborg. Julia Treutiger, Industridesignstudent från LTH, har med hjälp av
färg, formgivning och bilder gett boken en välbehövlig grafisk ansiktslyftning.
Erik Andersson har varit behjälplig med såväl administrativa praktikaliteter som
fotografering.
Med boken som inspiration hoppas jag att innovationsfrågorna ska lyftas fram
i svenskt näringsliv och att ett utbyte mellan intresserade företagsrepresentanter
och akademiker ska föda en innovationsrörelse som leder till ny kunskap och
full aktivitet för att skapa framtida tillväxt från svenska innovationer. Min
förhoppning är också att boken ska inspirera andra forskare och studenter,
såväl i utbildning som i forskning inom innovationsområdet, att bidra till ökad
innovationsförmåga.
Lund 2008-10-31
Annika Olsson
detta och andra faktorer står att läsa i denna bok. Boken är född ur ett
inspirerande, lärorikt år inom ramen för forskningsprogrammet PIEp: Product
Innovation Engineering program. Ett år då vi forskare mött nya människor, nya
företag, fått nya insikter, men också en bekräftelse på att svenskt näringsliv tycks
göra allt för att effektivisera bort det som är en förutsättning för innovation och
tillväxt; nämligen icke operativ tid, misslyckanden, risktagande och uthållighet.
Boken i din hand, är resultatet av ett års studier om innovationsförmåga i svenska
företag. Med boken vill vi lyfta fram och beskriva hur företag i dag arbetar med
att stärka sin innovativa förmåga. Den bygger på en unik undersökning där 27
svenska företag med kunskapsintensiva produkter har deltagit. Forskare från
sammanlagt elva olika universitet eller högskolor i Sverige har varit engagerade
i studien.
De 26 aktiva forskarna har mångårig erfarenhet av innovationsforskning på
sina respektive lärosäten, men har i denna studie sammanstrålat för att utbyta
erfarenheter och lärdomar om innovation sinsemellan, men också mellan
akademi och näringsliv.Boken betonar särskilt vikten av att skapa nya produkter och affärer på lång sikt
och hur man bygger organisationer som kontinuerligt lär av sin omgivning och
förmår att förändra och göra nytt – både vad gäller själva organisationen och hur
den ser ut, och vad företaget levererar på en global marknad. Vi har stor respekt
för att varje verksamhet som deltagit i studien har den bästa kunskapen om sitt
innovationsarbete, emedan vi hoppas att boken med ett axplock av exempel från
samtliga verksamheter ska ge inspiration, råd och riktlinjer om hur innovationsförmågan
kan ökas.
Som huvudfinansiär till PIEp, har VINNOVA möjliggjort denna forskningsstudie
och framställandet av denna bok. För att omsätta forskarnas akademiska skrivsätt
har vi haft god hjälp med popularisering av språket, av journalist Siv Engelmark
Cederborg. Julia Treutiger, Industridesignstudent från LTH, har med hjälp av
färg, formgivning och bilder gett boken en välbehövlig grafisk ansiktslyftning.
Erik Andersson har varit behjälplig med såväl administrativa praktikaliteter som
fotografering.
Med boken som inspiration hoppas jag att innovationsfrågorna ska lyftas fram
i svenskt näringsliv och att ett utbyte mellan intresserade företagsrepresentanter
och akademiker ska föda en innovationsrörelse som leder till ny kunskap och
full aktivitet för att skapa framtida tillväxt från svenska innovationer. Min
förhoppning är också att boken ska inspirera andra forskare och studenter,
såväl i utbildning som i forskning inom innovationsområdet, att bidra till ökad
innovationsförmåga.
Lund 2008-10-31
Annika Olsson
Avdelning/ar
Publiceringsår
2008
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Bok
Förlag
PIEp Product Innovation Engineering program
Ämne
- Other Mechanical Engineering
Nyckelord
- Innovationsförmåga Product Innovation Engineering PIEp Innovation
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-977852-0-4