Historia från industrisamhället

Summary, in Swedish

Lars-Eric Jönsson tar i den avslutande artikeln utgångspunkt i ett individuellt levnadsöde i 1900-talets Sverige. Det är en social problembiografi skriven av flera sociala och psykiatriska institutioner. Artikeln undersöker villkoren för hur biografin kom till och på vilket sätt den omskrivne presenterades. Jönsson konstaterar hur personakten snarare handlar om individens möte med dessa institutioner än om individen själv. Biografins problemfixering är uppenbar men också dess avsaknad av den omskrivnes egen röst, hans egen version av händelser och erfarenheter. I personakten produceras och reproduceras istället kategorin patient via institutionernas sätt att se, behandla och omhänderta den omskrivne.

Jönsson avslutar med att diskutera risker och möjligheter med att anlägga kulturarvsperspektiv på socialt problematiska kategorier. Att lyssna till individuella erfarenheter av att befinna sig i och identifieras med en kategori är angeläget men riskerar också att befästa kategorin och individens plats i den. Jönsson argumenterar för att undersöka och gestalta villkoren för hur sociala kategorier kommer till, byggs och förändras. Han avslutar med ett tankeexperiment om ett ”De sociala kategoriernas museum” som skulle kunna ha till uppgift att instabilisera och avnaturalisera kategorierna, berätta deras historia i anslutning till den stora historien om det moderna industrisamhället Sverige men också att bidra till att stödja människor med egna erfarenheter av att ha identifierats som ett socialt problem.

I industrisamhällets slagskugga. Om problematiska kulturarv

Del av eller Kapitel i bok

Carlsson Bokförlag

• Ethnology