Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Internetbutik och fysisk butik - En studie av konsumenters upplevelser i köpprocessen

Författare

  • David Mancilla Soruco
  • Louise Ekeblad
  • Christopher Zell

Summary, in Swedish

Problem:
Idag konkurrerar Internethandeln alltmer med den traditionella handeln. Företagen måste söka efter nya konkurrensmedel. Många företag försöker styra över sina konsumenter. Här ser vi ett problem då konsumenters önskemål långt ifrån alltid stämmer överens med företagens strategier. En möjlighet att öka företagets förståelse för kundens önskemål och förbättra sina strategier är att studera konsumenternas beteende. Hur upplever konsumenter köpprocessen i både Internetbutik och fysisk butk? Syfte:
Att undersöka konsumenters upplevelser i köpprocessen vid köp av hög-engagemangvaror i Internetbutik respektive fysisk butik. Vilket värde upplever konsumenterna att respektive butiksformat skapar. Metod:
Vi har använt oss av litteratur inom de teoretiska områderna som täcker konsumentbeteende, Internethandel och traditionell handel. Utifrån dessa teorier har vi gjort en empirisk studie genom att genomföra fokusgruppintervjuer. Således är detta en kvalitativ studie. Slutsatser:
Konsumenternas upplevelse ser olika ut beroende på varan. I vår studie har vi studerat köpet av hög-engagemangvaror så som hemelektronik. Därför ser köpprocessens aktiviteter ut på ett speciellt sätt. Beroende på konsumenternas bakgrund och egenskaper upplever de köpprocessen olika. Konsumenten har olika preferenser och mål med sitt köp. Ingen av butiksformaten är mer värdefullt än det andra. Vilket värde som tilldelas respektive butiksformat beror helt på konsumentens förväntningar och egenskaper.

Publiceringsår

2003

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för magisterexamen (Ett år)

Ämne

  • Business and Economics

Nyckelord

  • Internetbutik
  • Fysisk butik
  • Köpbeteende
  • Köpprocessen
  • Upplevelse
  • Högengagemangvara
  • Hemelektronik
  • Management of enterprises
  • Företagsledning, management

Handledare

  • Ingmar Tufvesson