Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Validering av utbildningar

Författare

Summary, in English

Validering av nya utbildningar är sedan länge väletablerat inom den högre utbildningen i UK. De senaste åren har intresset ökat i Europa för validering och ett system har nylien införts i Nederländerna. Med validering avses bedömning av nya utbildningar (speciellt utbildningsprogram, degree courses), vad det gäller utbildningens innehåll, mål och resurser, för att avgöra om utbildningen kan genomföras med en tillfredsställande kvalitet. Det förekommer olika modeller för validering. De modeller som används i UK och Nederländerna är speciellt intressanta, eftersom de representerar två ytterligheter.

Publiceringsår

2005

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Validering av utbildningar

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Utvärderingsenheten, Lunds universitet

Ämne

  • Information Systems, Social aspects

Nyckelord

  • validering
  • nya utbildningar

Status

Published