Energianvändning. Konsumenters beslut och agerande.
Författare
Summary, in Swedish
Skriften inleds med en genomgång av kunskapsläget kring faktorer som påverkar kunders attityder, beteende samt faktorer kring beslut om inköp av vitvaror och investeringar i ny uppvärmningsteknik eller byggnadsåtgärder i bostaden. I översikten presenteras även kortfattat resultat kring ett antal svenska och internationella interventionsprojekt för energieffektivisering i hushåll. Forskningen i detta program har som fokus hushållens energianvändning för uppvärmning av bostaden. Fastighetsägare och förvaltare till flerbostadshus samt hushåll som bor i privata småhus ingår i studien. Förutom hushållens attityder och beteende kring energieffektivisering i hemmet analyseras hushållens kunskap och förmåga att påverka sina elkostnader genom att agera, dvs. ändra sitt avtal med eller byta elleverantör utifrån den information som förmedlas till dem. Forskningsprogrammet innehåller tre delprojekt nämligen Värme i bostäder; Att värma bostäder och Hushåll på elmarknaden.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2009
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Research Reports in Sociology
Fulltext
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Department of Sociology, Lund University
Ämne
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
- Communication Studies
Nyckelord
- sociology
- sociologi
- hushåll
- bostäder
- energianvändning
- värme
- hushållsel
- köpbeslut
- agerande
- elleverantör
Status
Published
Projekt
- ELAN III: Energikonsumtion och köpbeslut - styrande faktorer och agerande.
Report number
2009:2
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 91-7267-298-6