Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studenters uppmärksamhet under föreläsningar

Författare

Redaktör

  • Anders Sonesson
  • Gunilla Amnér

Summary, in Swedish

Föreläsningar är vanlig undervisningsform på Lunds Tekniska Högskola

(LTH). Deras stora fördel är att information överförs ekonomiskt och effektivt till många studenter samtidigt men de har även sina begränsningar. Kritiker menar att information överförs till passivt mottagande studenter och att bristande uppmärksamhet och engagemang hos studenterna begränsar mängden kunskap som faktiskt tas emot. En intervju- och litteraturstudie har genomförts för att dels inventera vilka metoder som finns för att hålla studenternas uppmärksamhet uppe och dels vilka som tillämpas av föreläsare vid LTH. Variation och olika former av aktivering

framstår såväl i litteraturen som i intervjuerna som viktiga metoder. I artikeln presenteras även inspiration kring hur man kan använda variation, och andra aktiviteter för att engagera och aktivera studenterna samt hur man kan strukturera en föreläsning. De flesta av de intervjuade föreläsarna

uppger att de utvecklat sina strategier genom erfarenhet medan knappt hälften nämner pedagogiska kurser.

Publiceringsår

2009

Språk

Svenska

Sidor

112-120

Publikation/Tidskrift/Serie

Proceedings utvecklingskonferens 09 Lunds Universitet

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Lund University

Ämne

  • Water Engineering
  • Mechanical Engineering
  • Other Civil Engineering
  • Other Mechanical Engineering
  • Construction Management
  • Building Technologies

Nyckelord

  • studentaktivering
  • uppmärksamhet: SoTL
  • Föreläsning
  • packaging logistics

Conference name

Lunds universitets utvecklingskonferens, 2009

Conference date

2009-09-24 - 2009-09-24

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-977974-2-9