Studenters uppmärksamhet under föreläsningar
Författare
Redaktör
- Anders Sonesson
- Gunilla Amnér
Summary, in Swedish
(LTH). Deras stora fördel är att information överförs ekonomiskt och effektivt till många studenter samtidigt men de har även sina begränsningar. Kritiker menar att information överförs till passivt mottagande studenter och att bristande uppmärksamhet och engagemang hos studenterna begränsar mängden kunskap som faktiskt tas emot. En intervju- och litteraturstudie har genomförts för att dels inventera vilka metoder som finns för att hålla studenternas uppmärksamhet uppe och dels vilka som tillämpas av föreläsare vid LTH. Variation och olika former av aktivering
framstår såväl i litteraturen som i intervjuerna som viktiga metoder. I artikeln presenteras även inspiration kring hur man kan använda variation, och andra aktiviteter för att engagera och aktivera studenterna samt hur man kan strukturera en föreläsning. De flesta av de intervjuade föreläsarna
uppger att de utvecklat sina strategier genom erfarenhet medan knappt hälften nämner pedagogiska kurser.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2009
Språk
Svenska
Sidor
112-120
Publikation/Tidskrift/Serie
Proceedings utvecklingskonferens 09 Lunds Universitet
Fulltext
- Available as PDF - 93 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Förlag
Lund University
Ämne
- Water Engineering
- Mechanical Engineering
- Other Civil Engineering
- Other Mechanical Engineering
- Construction Management
- Building Technologies
Nyckelord
- studentaktivering
- uppmärksamhet: SoTL
- Föreläsning
- packaging logistics
Conference name
Lunds universitets utvecklingskonferens, 2009
Conference date
2009-09-24 - 2009-09-24
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-977974-2-9