Akademisk handledning ur ett metaperspektiv
On Academic Tutorizing
Författare
Summary, in Swedish
Mitt inlägg försöker teckna en idealbild av samspelet mellan handledare och doktorand i förhållandet till deras gemensamma produkt: den framväxande och helst inom förbestämd tid avklarade avhandlingen. Jag behandlar denna trekantsrelation ur ett metaperspektiv, d v s jag befinner mig själv, i egenskap som lärare, doktorand och avhandlingsskrivare samt som deltagare i en högskolepedagogisk fortbildningskurs vid Lunds Universitets Center for Educational Development, mitt emellan de olika problemområdena. Den konkreta frågeställningen i den föreliggande studien rör alltså relationen mellan handledare och doktorand och avhandlingen, med tyngdpunkten på kunskapsprocesser, kommunikation och yrkesetik.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2007
Språk
Svenska
Sidor
91-99
Publikation/Tidskrift/Serie
http://www.lu.se/upload/LUPDF/sjalvvardering/62UtvecklkonfLU.pdf
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Förlag
Center for Educational Development, Lunds Universitet
Ämne
- Musicology
Nyckelord
- akademisk handledning
- avhandling
- samspel handledare/doktorand
Conference name
Lunds universitets utvecklingskonferens, 2007
Conference date
2007-09-27 - 2007-09-27
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published