Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Samspel och spänningar mellan profession, styrning och kvalitet i lärarutbildningen

Författare

Summary, in Swedish

I föreliggande paper undersöker vi vad det innebär att lära till lärare i samspelet och spänningarna mellan profession, styrning och kvalitet. Mot bakgrund av det kvalitetsarbete vi i hög grad varit involverade i inom lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad frågar vi: Hur kan ett kvalitetsarbete inom en lärarutbildning utformas i spänningsfältet mellan extern styrning och professionellt handlingsutrymme? Först diskuteras lärares yrkesutövning ur ett professionsperspektiv. Därefter aktualiserar vi kort lärarutbildningens ställning i det svenska högre utbildningsväsendet med utgångspunkt från ett styrningsperspektiv. Slutligen redogör vi detaljerat för det kvalitetsarbete vi varit med om att utveckla inom lärarutbildningen mot bakgrund av en diskussion om hur kvalitet inom högre utbildning kan definieras. Slutsatsen blir att kvalitetsarbetet kan och bör avväga förhållandet mellan styrning och professionellt handlingsutrymme. Lärarutbildningen bör inom ramen för kvalitetsarbetet göra motstånd mot alltför detaljerad styrning till förmån för lärarens professionella handlingsutrymme.

Publiceringsår

2010

Språk

Svenska

Sidor

1-24

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

University College Hjørring, Danmark

Ämne

  • Educational Sciences
  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Nyckelord

  • vetenskaplig professionsutbildning
  • styrning
  • kvalitetsarbete
  • lärarutbildning
  • kvalitetsdiskurs
  • sociology
  • profession
  • educational sciences
  • utbildningsvetenskap
  • sociologi

Conference name

11. Nordiske Læreruddannelseskonference

Conference date

2010-05-08

Status

Published