Samspel och spänningar mellan profession, styrning och kvalitet i lärarutbildningen
Författare
Summary, in Swedish
I föreliggande paper undersöker vi vad det innebär att lära till lärare i samspelet och spänningarna mellan profession, styrning och kvalitet. Mot bakgrund av det kvalitetsarbete vi i hög grad varit involverade i inom lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad frågar vi: Hur kan ett kvalitetsarbete inom en lärarutbildning utformas i spänningsfältet mellan extern styrning och professionellt handlingsutrymme? Först diskuteras lärares yrkesutövning ur ett professionsperspektiv. Därefter aktualiserar vi kort lärarutbildningens ställning i det svenska högre utbildningsväsendet med utgångspunkt från ett styrningsperspektiv. Slutligen redogör vi detaljerat för det kvalitetsarbete vi varit med om att utveckla inom lärarutbildningen mot bakgrund av en diskussion om hur kvalitet inom högre utbildning kan definieras. Slutsatsen blir att kvalitetsarbetet kan och bör avväga förhållandet mellan styrning och professionellt handlingsutrymme. Lärarutbildningen bör inom ramen för kvalitetsarbetet göra motstånd mot alltför detaljerad styrning till förmån för lärarens professionella handlingsutrymme.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2010
Språk
Svenska
Sidor
1-24
Publikation/Tidskrift/Serie
[Host publication title missing]
Fulltext
- Available as PDF - 294 kB
- Download statistics
Länkar
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Förlag
University College Hjørring, Danmark
Ämne
- Educational Sciences
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
Nyckelord
- vetenskaplig professionsutbildning
- styrning
- kvalitetsarbete
- lärarutbildning
- kvalitetsdiskurs
- sociology
- profession
- educational sciences
- utbildningsvetenskap
- sociologi
Conference name
11. Nordiske Læreruddannelseskonference
Conference date
2010-05-08
Status
Published