Du är här

Samspel och spänningar mellan profession, styrning och kvalitet i lärarutbildningen

Författare:
Publiceringsår: 2010
Språk: Svenska
Sidor: 1-24
Dokumenttyp: Konferensbidrag
Förlag: University College Hjørring, Danmark

Sammanfattning

I föreliggande paper undersöker vi vad det innebär att lära till lärare i samspelet och spänningarna mellan profession, styrning och kvalitet. Mot bakgrund av det kvalitetsarbete vi i hög grad varit involverade i inom lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad frågar vi: Hur kan ett kvalitetsarbete inom en lärarutbildning utformas i spänningsfältet mellan extern styrning och professionellt handlingsutrymme? Först diskuteras lärares yrkesutövning ur ett professionsperspektiv. Därefter aktualiserar vi kort lärarutbildningens ställning i det svenska högre utbildningsväsendet med utgångspunkt från ett styrningsperspektiv. Slutligen redogör vi detaljerat för det kvalitetsarbete vi varit med om att utveckla inom lärarutbildningen mot bakgrund av en diskussion om hur kvalitet inom högre utbildning kan definieras. Slutsatsen blir att kvalitetsarbetet kan och bör avväga förhållandet mellan styrning och professionellt handlingsutrymme. Lärarutbildningen bör inom ramen för kvalitetsarbetet göra motstånd mot alltför detaljerad styrning till förmån för lärarens professionella handlingsutrymme.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • vetenskaplig professionsutbildning
  • styrning
  • kvalitetsarbete
  • lärarutbildning
  • kvalitetsdiskurs
  • sociology
  • profession
  • educational sciences
  • utbildningsvetenskap
  • sociologi

Övrigt

11. Nordiske Læreruddannelseskonference
2010-05-08
Hjørring, Danmark
Published
Yes

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen

LERU logo U21 logo