Du är här

Datorspelets mening och potential

Författare:
Redaktör:
  • Maria Folke-Fichtelius (Fil dr)
Publiceringsår: 2009
Språk: Svenska
Sidor: 139-150
Publikation/Tidskrift/Serie: Lärande och IT
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Carlssons Bokförlag

Sammanfattning

Vad kan man lära sig av att spela datorspel? Den som spelar finner nog frågan tämligen ointressant. För spelaren är vitsen med spelandet inte att lära sig något. Meningsfulla frågor är istället: Vad kan jag göra med det här spelet? Vilka regler har jag att förhålla mig till och hur kan jag hantera dem? Hur kan jag komma vidare i spelet? Hur gör jag för att vinna?

Många barn och ungdomar, och även vuxna för den delen, tillbringar idag delar av sin tillvaro med att spela datorspel. För många är datorspelandet också ett stort intresse som upptar många timmar. Uppenbarligen finns det starka drivkrafter som gör att man ägnar sig åt att spela datorspel. Det ligger då nära till hands att fundera både över om spelandet kan ha någon positiv eller negativ effekt på individens utveckling och lärande. För pedagoger blir det också intressant att fundera över om datorspel kan ha någon potential som redskap i undervisningen. Men för att kunna förstå datorspelandets eventuella negativa eller positiva effekter behöver vi först förstå datorspelets speciella struktur och den mening som spelandet har för spelarna själva. För en sådan förståelse kan forskningen ge ett viktigt bidrag.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences

Övrigt

  • Knowledge Foundation!
Published
  • ISBN: 9789173312899

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen

LERU logo U21 logo