Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kontinuerliga självvalda kontroller under kursgång

Författare

Summary, in Swedish

Målet med att införa kontinuerliga självvalda kontroller under en kurs gång är att på så vis engagera och motivera studenterna att läsa kontinuerligt redan från kursstart. De självvalda kontrollerna genomförs individuellt under kursen för att fånga upp vilka kunskaper som studenten införskaffat hitintills. Ett bra resultat på dessa självvalda kontroller innebär att studenten erhåller bonuspoäng vilka kan tillgodoräknas mot resultatet på tentamen. Rapporten diskuterar funktionen och resultatet av införandet av dessa självvalda kontroller. Resultaten visar att en större andel av dem som genomför de självvalda kontrollerna också klarar den slutliga tentamen. Vidare är en stor del av studenterna hjälpta av de bonuspoäng de uppnår på de självvalda kontrollerna för att uppnå ett högre betyg. Uppfattningen är att även då delvis flervalsfrågor används studenterna uppnår en större förståelse för ämnet. Studenterna är nöjda med införandet av detta nya moment i kursen. Sammantaget indikerar slutligen detta att verksamheten bör vara fortvarig vid kommande kurser.

Publiceringsår

2006

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Lunds Tekniska Högskola

Ämne

  • Engineering and Technology

Nyckelord

  • SoTL

Conference name

LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens, 2006

Conference date

2006-06-01 - 2006-06-01

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published