Meny

Du är här

Bedömning av pedagogisk meritering

Publiceringsår: 2008
Språk: Svenska
Dokumenttyp: Konferensbidrag
Förlag: Lunds Tekniska Högskola

Sammanfattning

Enligt Högskoleförordningen skall vid bedömning av behörighet till professors-, lektors- eller adjunktstjänster lika stor omsorg ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av den vetenskapliga skickligheten. Det framgår dessutom att lektorer och adjunkter skall ha genomgått högskolepedagogisk utbildning. Här i denna artikel följer en kortfattad sammanställning av vilka kriterier som anges vid bedömning av pedagogisk skicklighet, i vilka dokument dessa kriterier återfinns och om dessa dokument gäller på lokal eller nationell nivå. Dessutom följer en kort beskrivning av vilken behörighet som krävs för att bedöma om den pedagogiska skickligheten är uppfylld. De aktuella förutsättningarna vad gäller pedagogisk meritering och bedömning av denna diskuteras med fokus på ett par angelägna frågeställningar. Frågan om pedagogisk meritering är under utveckling och de dokument som refereras till i nedanstående text är de som är aktuella vid tidpunkten för denna artikels sammanställning.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • Högskolepedagogisk utbildning
  • Högskoleförordningen
  • Anställningsordning
  • Högskolelagen
  • Pedagogisk meritering
  • SoTL

Övriga

LTHs 5:e pedagogiska inspirationskonferens
2008-10-23
Lund
Published
Yes

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen