Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kamratgranskning, reflektioner och lärande

Författare

Summary, in Swedish

Studien har undersökt vad studenterna i en kurs vid Lunds Tekniska Högskola har tyckt om kamratgranskning och reflektionsuppgifter och om dessa har hjälpt dem i inlärningen av kursämnet. En ansats gjordes att försöka se om en faktisk läreffekt av en reflektionsuppgift hade uppnåtts. Kursutvärderingsresultat, textanalyserade reflektioner samt tentamensresultat har använts i analysen i studien. Studenterna hade mestadels positiva uppfattningar om kamratgranskning och reflektionsuppgifter och upplevde att speciellt skriftliga reflektioner ledde till ökad insikt om kursämnet. Studien fann dock inget samband mellan hur väl man skrev en reflektion och hur väl man presterade på en tentamensuppgift som relaterade till reflektionen. Man hade inte fler (eller färre) poäng på den specifika tentamensuppgiften jämfört med de andra tentamensuppgifterna.

Publiceringsår

2012

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Institutionen för designvetenskaper, Lunds Tekniska Högskola, Lunds universitet

Ämne

  • Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics

Nyckelord

  • pedagogik
  • kamratgranskning
  • reflektioner
  • lärande
  • läreffekter

Status

Published