"Paradoxalt berättande" i litteraturundervisning på gymnasiet
Författare
Summary, in Swedish
Denna artikel knyter an till temat i Tidskrift för litteraturvetenskap 2010:3-4, ”Litteraturvetenskap och didaktik”. Artikeln är ett inlägg i debatten kring läsarorienterad respektive textnära litteraturundervisning. Jag presenterar två undervisningsmoment där jag tagit upp exempel på det som kallas paradoxalt berättande, det vill säga verk innehållande berättartekniska grepp som på ett eller annat sätt bryter mot berättarnormerna. Slutsatsen är att de metafiktiva greppen inte nödvändigtvis blockerar läsförståelsen, utan tvärtom kan användas som verktyg för undervisning i berättarteknik.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2011
Språk
Svenska
Sidor
131-144
Publikation/Tidskrift/Serie
Tidskrift för litteraturvetenskap
Volym
2011:3-4
Länkar
Dokumenttyp
Artikel i tidskrift
Förlag
Föreningen för utgivande av Tidskrift för litteraturvetenskap
Ämne
- Languages and Literature
Nyckelord
- Literary didactics
- paradoxical narrative
- Stranger than Fiction
- reader response
- Louise Rosenblatt
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1104-0556