"Verbala och visuella aspekter i tredje symfonin"
Författare
Redaktör
- Ursula Geisler
- Henrik Rosengren
Summary, in Swedish
Gustav Mahler (1860–1911) var under sin korta livstid en omstridd gestalt och hans musik har kämpat sig igenom 1900-talets omvälvande historia för att idag utgöra en självklar del av repertoaren världen över. I denna antologi problematiserar historiker och musik- och kulturvetare några aspekter av fenomenet Mahler: Hur har Gustav Mahler och hans musik uppfattats i Sverige och Tyskland under 1900-talet? Vilket förhållande hade Arnold Schönberg till Mahler? Hur kan Mahler placeras in i framväxten av den moderna musiketnologin? Hur kan man teoretiskt förstå de beröringspunkter som finns mellan text, bild och Mahlers musik utifrån några skivomslag? Bidragen har sitt ursprung i den föredrags- och konsertserie som arrangerades våren 2011 i Lund med anledning av att det var 100 år sedan Mahler avled. Medverkande var Lunds universitets musikcentrum Odeum, representanter från musik- och historievetenskaperna vid samma universitet och från Svenskt visarkiv. Dessutom framförde musikstuderande från Musikhögskolan i Malmö musik av Mahler.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2011
Språk
Svenska
Sidor
91-108
Publikation/Tidskrift/Serie
”MIN TID SKA KOMMA” GUSTAV MAHLER I TVÄRVETENSKAPLIG BELYSNING
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Sekel Bokförlag
Ämne
- Cultural Studies
Nyckelord
- Gustav Mahler
- Gustav Klimt
- Maurice Sendak
- Nicholas Cook
- Lawrence Kramer
- W. J. T. Mitchell
- Roland Barthes
- semiotik
- representation
- symfoni nr. 3
- Beethoven-frisen
- "What the night tells me…".
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-85767-85-4