Validation of brief cognitive tests in mild cognitive impairment, Alzheimer's disease and dementia with Lewy bodies.

Användning och tolkning av enkla kognitiva tester vid mild kognitiv svikt, Alzheimers sjukdom och Lewy body demens

Popular Abstract in Swedish

Bakgrund

Uppskattningsvis har 34 miljoner människor världen över någon typ av demenssjukdom. Sjukdomarna leder till stort lidande för både patienter och anhöriga och beräknas kosta samhället 422 miljarder amerikanska dollar årligen. Den vanligaste demenssjukdomen är Alzheimers sjukdom och den utgör ca 60–70% av alla demenssjukdomar. Sjukdomarna blir allt vanligare och år 2050 beräknas över 100 miljoner människor vara drabbade av Alzheimers sjukdom. Främst kommer ökningen att ske i låginkomstländer. Det är därför viktigt att det finns billiga och enkla instrument för att tidigt kunna ställa diagnos och för att utvärdera behandling.

Syfte

Att utvärdera de enkla kognitiva testerna kubkopiering, klockritning, A Quick Test of Cognitive Speed (AQT) och Mini-Mental Test (MMT, på engelska kallat Mini- Mental State Examination, MMSE) vid tidig diagnostik, behandlingsutvärdering och differentialdiagnostik.

Patienter i artiklarna I - IV

I. 85 patienter med Alzheimers sjukdom följdes före och efter behandling.

II. 33 patienter med Lewy body demens jämfördes i kognitiv testning med 66

matchade patienter med Alzheimers sjukdom.

III. 75 patienter med Alzheimers sjukdom följdes före och efter behandling.

IV. 99 patienter med lindrig kognitiv svikt följdes under 5 år, varpå 52 patienter

drabbades av olika demenssjukdomar medan 47 patienter inte försämrades.

Fynd

I. Kubkopiering var användbart för att utvärdera läkemedelsbehandling med acetylkolinesterashämmare vid Alzheimer.

II. Kubkopiering, MMSE och klockritning kunde skilja på sjukdomarna Lewy body demens och Alzheimer.

III. Testet AQT var dubbelt så känsligt som MMSE för att utvärdera behandling med acetylkolinesterashämmare vid Alzheimers sjukdom.

IV. Klockritning, MMSE och AQT är lika bra som analys av ryggmärgsvätska på att förutsäga vilka patienter med lindrig kognitiv svikt som senare kommer att utveckla Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar.

Sammanfattning

Denna avhandling har bidragit med ny kunskap om hur enkla kognitiva tester kan tolkas och användas för att (1) utvärdera behandling vid Alzheimers sjukdom, (2) kunna skilja på Lewy body demens och Alzheimers sjukdom och (3) kunna förutsäga vilka patienter med lättare minnes- och tankeproblem som senare utvecklar Alzheimers sjukdom eller andra demenssjukdomar.

Lund University Faculty of Medicine Doctoral Dissertation Series

18 juni 2011

Försvarstid

Försvarsplats