Utbildningsekonomi - det senmoderna utbildningssystemet

• Roger Säljö
  • Caroline Liberg

Summary, in Swedish

Åren kring 1990 kännetecknades av stora förändringar i Sverige och i omvärlden. Mikroprocessorn skapade nya förutsättningar för såväl varu- som tjänsteproduktion och globaliseringen förändrade förhållandena på världsmarknaden i grunden. Dessa förändringar beskrevs väl av den endogena tillväxtteorin som framhöll att kunskap var central för att förklara den ekonomiska utvecklingen. De nya kunskapskraven ökade behovet av reformer inom utbildningsväsendet, där särskilt gymnasieskolan omformades för att motsvara de nya kraven. Den fortsatta ekonomiska utvecklingen har premierat kunskap på arbetsmarknaden vilket medfört växande problem för de ungdomar som inte fullföljer en gymnasieutbildning.

Publiceringsår

Svenska

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie