Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Utbildningsekonomi - det senmoderna utbildningssystemet

Författare

Redaktör

  • Ulf P. Lundgren
  • Roger Säljö
  • Caroline Liberg

Summary, in Swedish

Åren kring 1990 kännetecknades av stora förändringar i Sverige och i omvärlden. Mikroprocessorn skapade nya förutsättningar för såväl varu- som tjänsteproduktion och globaliseringen förändrade förhållandena på världsmarknaden i grunden. Dessa förändringar beskrevs väl av den endogena tillväxtteorin som framhöll att kunskap var central för att förklara den ekonomiska utvecklingen. De nya kunskapskraven ökade behovet av reformer inom utbildningsväsendet, där särskilt gymnasieskolan omformades för att motsvara de nya kraven. Den fortsatta ekonomiska utvecklingen har premierat kunskap på arbetsmarknaden vilket medfört växande problem för de ungdomar som inte fullföljer en gymnasieutbildning.

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Sidor

595-612

Publikation/Tidskrift/Serie

Lärande Skola Bildning

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Natur och kultur

Ämne

  • Economic History

Nyckelord

  • Humankapital
  • endogen tillväxtteori
  • utbildningsreformer
  • lönepremie
  • utanförskap
  • yrkesutbildning

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-27-13602-1